Red Dead Redemption 2 to hit, a zarazem pozycja wywołująca wiele emocji - nie ma portu na komputery PC, a na rynku znajdziemy tak naprawdę cztery wersje graficzne, zależnie od konsoli, na której gramy. Który wariant prezentuje się najlepiej?
W samo południe z saloonu na dzikim zachodzie wychodzą cztery konsole - Xbox One, PS4, PlayStation 4 Pro i Xbox One X. Cel? Rozstrzygnąć, kto w tym pojedynku dostarczył najlepiej wyglądającą i najpłynniejszą wersję megahitu Red Dead Redemption 2 (RDR2)? Wszyscy sięgają po rewolwery... wygrać może tylko jeden.
W samo południe - konsolowy pojedynek
Aby obiektywnie rozstrzygnąć zwycięzcę, kierując się regułami godnymi surowego, ale sprawiedliwego szeryfa, postanowiliśmy odwołać się do testów przeprowadzonych przez redakcję Digital Foundry, ekspertów od lat porównujących wersje gier. Nie ma w sieci lepszego źródła dla tego typu komparacji. Jaki był ich werdykt?
Najlepiej prezentującą się - z wizualnego punktu widzenia - wersję RDR2 dostarczył Xbox One X, najpotężniejsza konsola dostępna na rynku. Trudno było o inny wynik, biorąc pod uwagę moc obliczeniową zeszłorocznej, odświeżonej wersji Xboksa. Konsola Microsoftu była w stanie pociągnąć grafikę w natywnej rozdzielczości 4K (2160p, bez zbędnych sztuczek). Jeżeli weźmiemy pod uwagę skalę otwartego świata RDR2 - fakt, że One X daje sobie radę z 4K robi duże wrażenie.
Na 4K nie koniec. Z wszystkich sprawdzonych przez Digital Foundry wersji, port dla Xboksa X najlepiej radził sobie z utrzymaniem 30 klatek animacji na sekundę, nawet w najbardziej wymagających momentach (dużo obiektów i poruszających się na ekranie postaci). Spadki animacji zdarzały się, ale bardzo sporadycznie i w gruncie rzeczy pozostawały niezauważalne dla "gołego oka".
Wiemy już zatem, kto "wyszedł żywy" z pojedynku konsol w samo południe. Natomiast nadal interesującym pozostaje pytanie: Jak radziły sobie inne konsole?
Dobry, niezły i ten w 864p
Drugie miejsce zajęła konsola PlayStation 4 Pro, oferując rozdzielczość wyższą niż 1080p, ale - prawdopodobnie - wspieraną przy pomocy technologii checkerboardingu, czyli "szachownicowego" skalowania rozdzielczości. Jeśli nie mamy telewizora 4K, w ogóle nie powinniśmy się tym przejmować, różnica - w niektórych momentach - będzie dostrzegalna dla osób z lepszym telewizorem. PS4 Pro częściej "gubiło" pojedyncze klatki animacji, ale nadal nie ma mowy o poważnych spadkach - wynika z analizy Digital Foundry.
Miejsce trzecie przypadło PS4, czyli "zwykłej" wersji PlayStation 4. RDR2 na tej konsoli to obraz Full HD (1080p). Najsłabiej wypadł zwykły Xbox One (pierwsza generacja, jak i One S), z rozdzielczością 864p. Zarówno Xbox One jak i PS4 nieraz muszą zmierzyć się ze spadkiem liczby klatek na sekundę do 20. Co ciekawe, klatki animacji częściej "gubi" PS4, zapewne ze względu na wyższą rozdzielczość generowanego środowiska 3D.
PC, czyli bez przebaczenia
Nadal nie wiemy, czy RDR2 pojawi się na komputerach PC, ale coraz więcej wskazuje na to, że nie podzieli on losu poprzedniej części i doczekamy się portu. Kiedy do tego dojdzie, RDR2 w wersji dla komputera z bardzo mocną specyfikacją przebije wersje konsolowe. Na razie jednak Xbox One X to referencyjna wersja "Red Deada 2" - takie są również nasze odczucia, po porównaniu wersji na najbardziej zaawansowane iteracje PS4 i Xboksa.
Czterech wspaniałych
Pomimo tego, że One X gwarantuje najbardziej udaną oprawę graficzną RDR2, obecność tak rozbudowanej i rewelacyjnie prezentującej się gry na każdej z czterech konsol, sprzętach do kupienia nawet za około 500 zł (używana, pierwsza generacja Xboksa One), jest fantastycznym osiągnięciem magików-programistów z firmy Rockstar Games. Jak wiemy dzisiaj, "czarami" opłaconymi setkami nadgodzin wytężonej pracy.
Nie pozostaje zatem nic innego, jak wsiąść na naszego wierzchowca i udać się w stronę zachodzącego słońca, aby spokojnie pograć w Red Dead Redemption 2.
A po jego przejściu - trzeba grzecznie czekać na Grand Theft Auto VI...