Prezes Xboksa tłumaczy kontrowersyjne zamknięcia czterech zespołów
W sieci wciąż trwa burza wokół ostatnich działań Microsoftu. Chodzi o zamknięcie czterech zespołów deweloperskich należących do Bethesdy, w tym dwóch znanych szerzej graczom - Arkane Austin oraz Tango Gameworks. Prezes Xboksa, Sarah Bond, skomentowała te wydarzenia. Dlaczego gigant z Redmond dokonał tak radykalnych cięć?
Bond odniosła się do ostatnich zamknięć studiów w Bethesdzie, określając je jako "zobowiązanie do długoterminowego utrzymania zdrowia firmy". Decyzja o zamknięciu Arkane Austin, Tango Gameworks, Alpha Dog Games oraz Roundhouse Games (pracownicy tego ostatniego zostaną przeniesieni do ZeniMax Online Studios) wywołała falę krytyki i spekulacji na temat kondycji firmy.
Podczas wywiadu na szczycie technologicznym Bloomberg Bond podkreśliła, że branża gier wideo zmaga się ze stagnacją pomimo wielu przełomowych premier w 2023 roku. "W ciągu ostatniego roku lub dwóch branża gier wideo w dużej mierze pozostaje w stagnacji," powiedziała Bond. "I nawet w 2023 roku widzieliśmy po prostu niesamowite premiery, przełomowe gry. Ale wzrost nadal za tym nie nadążał." Rosnące koszty produkcji i wydłużający się czas tworzenia gier wpływają na decyzje takie jak te podjęte przez Microsoft.
Zamknięcie studiów, według Bond, było wynikiem analizy "fundamentalnych trendów branżowych" i dążenia do zapewnienia dostępności gier i usług Xboksa w kluczowych momentach. Podkreśliła również, że firma pozostaje zaangażowana w tworzenie różnorodnych gier, zarówno dużych produkcji jak GTA, jak i mniejszych tytułów jak Pentiment. "Wciąż jesteśmy zaangażowani w posiadanie własnych studiów i współpracę z partnerami w tworzeniu dużych i małych gier. Jesteśmy platformą, na której możesz grać w GTA, ale też w Palworld. Możesz grać w Call of Duty, a także możesz grać w Pentiment. To się nie zmienia," dodała Bond.
Jednak jej odpowiedzi na pytania dotyczące zamknięcia studiów były odbierane jako wymijające. Przykładem jest komentarz dotyczący sukcesu Hi-Fi Rush, w którym Bond stwierdziła, że sukces każdej gry i studia jest wyjątkowy, co jednak nie wyjaśniało, dlaczego studio Tango Gameworks, odpowiedzialne za tę nagradzaną grę, zostało zamknięte.
W wywiadzie Bond również wskazała na sukces serialu telewizyjnego "Fallout". Podała go jako przykład pozytywnych działań firmy pomimo trudnych decyzji związanych z zamknięciami zespołów. Dodała, że głównym celem firmy jest teraz pomoc osobom dotkniętym zamknięciami studiów. "Teraz dla nas i naszych zespołów naszym głównym celem jest pomoc osobom, których to dotknęło, i robienie wszystkiego, co możemy, aby pomóc im przejść przez ten trudny okres," stwierdziła Bond.
W kontekście wydawania ekskluzywnych gier Xbox na innych platformach Bond przypomniała, że Microsoft od dawna publikuje swoje gry szeroko, jak w przypadku Minecrafta. Sea of Thieves, które było wcześniej dostępne tylko na Xboksie, stało się najpopularniejszą grą do pobrania na PlayStation 5 w Europie w zeszłym miesiącu. "To jeszcze wczesne dni... ale jesteśmy naprawdę zachęceni odbiorem naszych gier," powiedziała Bond. "Jedną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest to, że jako Xbox od dawna publikujemy gry na innych platformach."
Według ostatnich doniesień Microsoft może kontynuować tę strategię w nadchodzących latach. Po sieci krążą plotki, że Hellblade 2, planowany początkowo jako exclusive dla Xboksów Series X/S i PC, może trafić na PlayStation 5 (chociaż nie wiadomo, czy od razu, na premierę).
Mimo wszystko zamknięcia studiów spotkały się z szeroką krytyką w branży, zwłaszcza że Tango Gameworks i Arkane Austin pracowały nad nowymi projektami. Według nieoficjalnych informacji, zamknięcie tych zespołów przerwało prace nad obiecującymi tytułami.