Polityka i rozprawy w The Guild 3
W The Guild 3 gracze sami decydują, na którym kompleksowym i zmieniającym rozgrywkę aspekcie się skupić.
W momencie, w którym osiągnięte zostają solidne podstawy finansowe, gra pozwala na przełączenie systemu ekonomii na automatyczny, co daje możliwość skupienia się na polityce, intrygach, władzy, wpływach i bogactwie.
Polityka i rozprawy są elementami znanymi z poprzednich odsłon tytułu. Bazujące z grubsza na koncepcji poprzedników zostały one uproszczone, lecz sposób, w jaki wpływają na rozgrywkę sprawia, że są one paradoksalnie bardziej złożone.
Bazujące na strukturze podobnej do piramidy, biura polityczne posiadają proste zasady. Każde z nich podlega biurze o wyższej hierarchii i gdy w strukturze zwalnia się etat, postaci z rodziny o dobrej reputacji mogą ubiegać się o tę pozycję. Następnie członkowie biura o wysokich pozycjach głosują na kandydatów, wyłaniając zwycięzcę.
Procesy sądowe posiadają taką samą dynamikę, jak wybory. Trzech sędziów wydaje osąd popełnionej zbrodni, a wyrok waha się od uniewinnienia, aż po karę śmierci. Wynik jest średnią z głosowania i zależy od wpływu gracza, np. jeśli przekupionych zostanie 2 z 3 sędziów, wciąż można otrzymać karę, ale będzie ona mniejsza.
Komponentem, który może w znacznym stopniu zmienić wynik wyborów i procesów w The Guild 3, jest opinia publiczna. W końcu akcja gry toczy się w latach rozkwitu humanizmu, który później ogarnął Europę i cały świat. Po raz pierwszy szlachta zaczęła częściowo słuchać głosu ludu.
Mimo tego, że ludność nie podejmuje decyzji w sprawach dotyczących miasta i biur politycznych, posiada ona swój punkt widzenia. Jeśli gracz jest popularną postacią i został oskarżony o przestępstwo istnieje szansa, że opinia społeczna będzie miała wpływ na pozytywny wynik sądu. Jeśli sędziowie lub polityczni wrogowie postaci wydadzą bardzo surowy wyrok za niewielkie przestępstwo, mieszkańcy mogą zacząć myśleć, że miała miejsce ogromna niesprawiedliwość i obróci się to przeciwko sędziom.
W The Guild 3 dostępnych będzie wiele urzędów politycznych (ich ilość zależy od wielkości miasta), podzielonych na izby. Mimo tego, że jednocześnie można zajmować tylko jedną pozycję, gracz może mieć również pewien wpływ na inne izby (np. poprzez obsadzenie ich członkami rodziny). Jeśli natomiast opinia publiczna zauważy, że system polityczny jest skorumpowany, może ona obrócić się przeciwko graczowi.
Tworzy to różnorodność w rozgrywce, zależną od wybranej pozycji i zachęca gracza to utrzymywania biur. Gracz może równocześnie pomagać lub hamować awans w hierarchii oraz zmianę pozycji innych postaci. Mechanizm ten sprawia, że gracze, którzy osiągnęli wysoki poziom władzy, nie mogą po prostu rządzić żelazną ręką. Jeśli tak się stanie, ludność może się zbuntować i spalić dom gracza lub nawet skrzywdzić. Trzeba pracować na wielu różnych poziomach i przynajmniej sprawiać wrażenie, że słucha się głosu opinii publicznej.
Oczywiście opinia publiczna jest czymś, co się może łatwo zmienić. Wystarczy kilka skandali...