PlayStation tworzy własną platformę mobilnych gier free-to-play
Czasem można dowiedzieć się ciekawych rzeczy, analizując oferty pracy publikowane przez twórców gier wideo czy producentów konsol. Tym razem do sieci wypłynęła propozycja zatrudnienia na stanowisko architekta platformy mobilnej w PlayStation. Wygląda więc na to, że Sony planuje rozwój w obszarze gier na smartfony i tablety.
PlayStation zamieściło ogłoszenie o pracę na stanowisko "Mobile Platform Architect" w ramach PlayStation Studios Mobile. W opisie stanowiska czytamy, że nowy pracownik będzie odpowiedzialny za projektowanie, wdrażanie oraz operacyjne zarządzanie platformą do tworzenia, publikowania i obsługi mobilnych gier free-to-play. Idealny kandydat powinien mieć ponad osiem lat doświadczenia w branży gier mobilnych. Jego kluczowym zadaniem będzie także współpraca z wewnętrznymi zespołami, której celem będzie integracja gier z usługami PlayStation oraz zapewnienie ich zgodności z wysokimi standardami jakości firmy.
Sony od kilku lat intensywnie rozwija swój zespół ds. gier mobilnych. Japoński gigant zatrudnił specjalistów z takich firm, jak Apple, Kabam, Meta, Tencent, Super Evil Megacorp, Samsung, Niantic, Zynga i Riot. Jednak w ubiegłym roku mobilny dział Sony stracił dwóch kluczowych dyrektorów - Michaila Katkoffa, który pracował w Rovio i Zynga, oraz Nicolę Sebastiniego, który wcześniej kierował Apple Arcade.
Nie tylko Sony inwestuje w mobilne gry. Xbox również pracuje nad swoją dywizją gier mobilnych. Microsoft planuje uruchomienie sklepu internetowego z grami mobilnymi w lipcu. Nowy sklep ma rywalizować z katalogiem App Store oraz Google Play, oferując gry Microsoftu oraz tytuły od zewnętrznych wydawców.
Rynek gier mobilnych to stale powiększający się tort, z którego coraz więcej firm chce uszczknąć swój kawałek. Prognozuje się, że w 2024 roku wygeneruje on na całym świecie łączne przychody w wysokości 98,74 miliarda dolarów (394,96 miliarda złotych). Przewiduje się, że rynek ten będzie wykazywać skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 6,39% w latach 2024-2027. To z kolei zaowocuje prognozowaną wartością rynku wynoszącą 118,90 miliarda dolarów (475,60 miliarda złotych) do 2027 roku.
Liczba użytkowników w tym segmencie ma osiągnąć 1,9 miliarda do 2027 roku. Przewiduje się, że penetracja użytkowników wyniesie 22,1% w 2024 roku, z prognozowanym wzrostem do 23,3% do 2027 roku. Chiny mają wygenerować najwyższe przychody, sięgające 34,66 miliarda dolarów (138,64 miliarda złotych) w 2024 roku. Średni przychód na użytkownika na rynku gier mobilnych ma wynieść 57,64 dolara (230,56 złotych) w 2024 roku. W Stanach Zjednoczonych rynek gier mobilnych przeżywa rozkwit. W Polsce również stale się rozwija, chociaż nie znamy dokładnych danych na ten temat.
Poniżej lista najchętniej pobieranych gier mobilnych w ubiegłym roku:
- Roblox (217 milionów pobrań)
- Subway Surfers (214 milionów pobrań)
- Ludo King (164 miliony pobrań)
- Candy Crush Saga (155 milionów pobrań)
- Royal Match (146 milionów pobrań)
- 8 Ball Pool (128 milionów pobrań)
- Free Fire: The Chaos (127 milionów pobrań)
- My Talking Tom 2 (119 milionów pobrań)
- Race Master 3D (118 milionów pobrań)
- Bridge Race (113 milionów pobrań)