Muzyka w grach nie może rozwijać się przez Hollywood?

Ostrzega przed tym, Nobuo Uematsu, legendarny japoński kompozytor, znany głównie z tworzenia muzyki dla serii gier wideo Final Fantasy.

Uematsu, wyraził przekonanie, że zadowalanie się ścieżkami dźwiękowymi w stylu Hollywood ogranicza rozwój muzyki w grach. W rozmowie z NewsPicks podkreślił, że obecny pejzaż muzyczny w grach wideo może być znacznie bogatszy. "Myślę, że ludzie potrzebują więcej swobody" - zasugerował, argumentując, że problem może tkwić w tym, iż reżyserzy i producenci gier są "zadowoleni z muzyki przypominającej ścieżki dźwiękowe z filmów". Uematsu posunął się nawet do stwierdzenia, że jeśli ten hollywoodzki styl będzie kontynuowany, to "muzyka gier nie będzie się mogła dalej się rozwijać".

Reklama

Uematsu zwrócił uwagę, że muzyka do gier stanie się bardziej interesująca, jeśli kompozytorzy będą zastanawiać się, "co jest takiego, co tylko ja mogę zrobić?", i wykorzystają swoją wiedzę oraz doświadczenie, aby wykrzesać z siebie więcej kreatywności. Podkreślił jednak, że nie wszystko stracone i że docenia wyjątkowość oraz różnorodność obecnych ścieżek dźwiękowych w grach.

Poza tym Uematsu ostrzegł przed wykorzystaniem sztucznej inteligencji do komponowania ścieżek dźwiękowych, podkreślając, że rola wybitnej muzyki polega na przekazywaniu empatii między kompozytorem a słuchaczem ("docieranie głęboko do siebie, aby znaleźć aspekty unikalne dla siebie, a następnie ich wyrażanie"). To coś, co nie może (lub nie powinno) być zastąpione przez AI.

W ostatnich latach Uematsu ograniczył swoją pracę nad muzyką. Ostatni pełny soundtrack skomponował dla gry Fantasian w 2021 roku. Kompozytor wyjaśnił, że nie posiada już "fizycznej ani psychicznej siły" do komponowania całych ścieżek dźwiękowych do gier. "Wolę wykorzystać pozostały mi czas na prace nad innymi projektami, które kocham" - stwierdził. Jednak fani twórczości Japończyka mogą cieszyć się nowym utworem skomponowanym przez Uematsu z myślą Final Fantasy 7 Rebirth - "No Promises to Keep" - opartym na aranżacjach jego ulubionej muzyki z oryginalnego Final Fantasy 7.

Nobuo Uematsu jest uznawany za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki do gier wideo. Szczególnie za soundtracki stworzone dla serii Final Fantasy, które komponuje od 1987 roku. Jego muzyka, łącząca tradycyjne symfoniczne brzmienia z elementami rocka, elektroniki i innych gatunków, znacząco przyczyniła się do ewolucji muzyki w grach wideo.

Uematsu skomponował niezapomniane ścieżki dźwiękowe, które stały się ikonami kultury, takie jak główny temat z Final Fantasy VII czy melancholijny "Aerith's Theme". Jego praca została doceniona nie tylko przez graczy, ale i przez świat muzyki klasycznej. W wielu krajach odbywają się koncerty z udziałem orkiestr symfonicznych oraz chórów, w których tematem przewodnim jest twórczość Ueamtsu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Hollywood | Final Fantasy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy