Mistrzowie horroru i nie tylko - dorobek studia Bloober Team

W ostatnich tygodniach krakowskie studio Bloober Team jest na ustach niemal wszystkich, a to za sprawą - jak się okazuje - świetnie przygotowanego remake’a Silent Hill 2. Polacy po raz kolejny udowodnili, że są mistrzami kreowania ciężkiej atmosfery i potrafią udźwignąć nawet tak trudne zadanie jak remake jednej z najbardziej kultowych gier w historii.

Dlatego pomyślałem, że z tej okazji warto będzie się przyjrzeć całemu dorobkowi krakowskiego studia. A wbrew pozorom - wcale nie zaczyna się on od pierwszej części Layers of Fear.

History: Egypt - Engineering an Empire (2010)

Inspirowana kultowymi seriami gier strategiczno-turowych, a do tego mogąca pochwalić się sympatyczną oprawą graficzną i lokacją, która ostatni raz w grach strategicznych pojawiła się w 1999 w kultowym "Faraonie". Grę cechowała przystępność, a przy tym była ona przystosowana nie tylko do potrzeb komputerów, ale i różnego typu konsol mobilnych - pomysł, który Bloober Team eksploatowało w kolejnych tytułach.

Reklama

Hospital Havoc (2010)

Pierwsze dokonania Bloober Team są bardzo odległe od klimatów horroru, z których Polacy zasłynęli najbardziej. W 2010 roku wydali oni (najpierw na iPhone’y, a następnie na konsolę Nintendo DS) grę Hospital Havoc. W grze tej mamy do dyspozycji określoną liczbę łóżek szpitalnych, którymi trzeba dysponować w taki sposób, by pojawiający się w naszej placówce pacjenci doszli do zdrowia w możliwie najkrótszym czasie. Gra jest tak naprawdę prostym "klikaczem", ale kliknięcia te to wykonywanie kolejnych "akcji" na pacjentach - im szybciej to robimy, tym bardziej efektywna jest nasza praca.

Music Master: Chopin (2010)

Gra muzyczna, wydana przy współpracy z CD Projekt, która w swojej stylistyce oraz mechanikach przypominała nieco serię Guitar Hero. Zadaniem gracza jest w niej samodzielne wykonywanie dzieł Fryderyka Chopina w różnych aranżacjach - podzielonych m.in. na classic, rock i pop. Gra obsługiwała sterowanie z poziomu klawiatury jak i różnego rodzaju kontrolerów dedykowanych grom rytmicznym.

Paper Wars: Cannon Fodder (2010)

Gra typu tower defense, która pojawiła się tylko na systemach mobilnych i niektórych konsolach - iOS, PSP, Nintendo Switch i Nintendo Wii. Jej oceny na Metacritic i w serwisach branżowych oscylowały wokół "przeciętnych", choć były wyjątki - w serwisie IGN gra otrzymała ocenę 7,5 dla wersji na Wii.

A-Men 1 i 2 (2012 / 2015)

Połączenie gry logicznej i platformówki, które ukazało się na pecetach oraz PlayStation 3 i PlayStation Vita. Inspiracją dla stworzenia gry były takie klasyczne tytuły jak Lemmings i Lost Vikings. W grze sterujemy postaciami 5 żołnierzy, którzy muszą łączyć swoje unikalne zdolności aby pokonywać kolejne poziomy. Niestety, gra ani w tej, ani w drugiej części nie zdobyła serc graczy, a jej oceny są raczej negatywne, w porywach do mieszanych.

Deathmatch Village (2013)

Strategiczno-zręcznościowa MOBA, której akcja - jak mówi tytuł - toczy się na wsi. Była to gra z rodzaju free-to-play, w której bohaterami byli rolnicy, walczący między sobą przy pomocy narzędzi rolniczych i korzystający z pomocy zwierząt. W rozgrywce są oni podzieleni na dwie trzyosobowe drużyny, z których każda ma za zadanie zdobyć bazę przeciwników.

Basement Crawl (2014)

Gra mocno inspirowana klasycznym Bombermanem, która wsławiła się chyba głównie tym, że była... najgorzej ocenianą grą jaka pojawiła się na PlayStation 4. Jej średnia ocen z Metacritica oscylowała gdzieś wokół 27/100. Nawet sami członkowie studia otwarcie przyznają, że gra była "sporą wtopą". Wkrótce potem pojawiła się jej poprawiona wersja, BRAWL.

Layers of Fear (2016 / 2019)

Wkraczamy w ten etap historii studia Bloober Team, o którym można śmiało powiedzieć, że Polacy odnajdują swoje miejsce w branży jako specjaliści od horroru i gier z ciężkim, mrocznym klimatem. Wcielamy się w niej w postać XIX-wiecznego malarza pragnącego ukończyć swoje opus magnum - największe dzieło. Bohater boryka się jednak z problemami natury psychicznej, a cała gra to tak naprawdę chaotyczna i niezrozumiała podróż przez umysł artysty, podczas której poznajemy jego historię i zgłębiamy szczegóły, które popchnęły go w odmęty szaleństwa.

W 2019 roku gra doczekała się sequela, w którym tym razem wcielaliśmy się w postać aktora, który otrzymał propozycję nakręcenia filmu na pokładzie płynącego transatlantyku. Sequel również przepełniają surrealistyczne sceny.

Observer (2017)

Horror psychologiczny, w którym gracz wciela się w rolę Daniela Łazarskiego, krakowskiego detektywa, który posiadł zdolność włamywania się do ludzkich implantów w mózgu, dzięki czemu łatwiej mu dokonywać przesłuchań. Gra toczy się w roku 2084, po wybuchu "cyfrowej plagi", która pozbawiła życia tysiące ludzi, a w efekcie doprowadziła do wojny i masowego nadużywania narkotyków. W roli detektywa pojawił się tutaj znany aktor, Rutger Hauer.

Blair Witch (2019)

Survival horror bazujący na kultowym filmie z 1994 roku. Śledzimy w nim losy byłego policjanta, Ellisa Lyncha, który dołączył do poszukiwań chłopca, który zaginął w lasach Black Hills. Grę cechował częściowo otwarty świat, perspektywa pierwszoosobowa, zagadki logiczne oraz konieczność zbierania kaset video, których odgrywanie wpływa na losy i zachowanie całego otoczenia.

The Medium (2021)

Znów akcja gry toczy się w Polsce, a przede wszystkim Krakowie i okolicach, w dodatku pojawiają się tutaj częste nawiązania do okresu PRL-u. W grze wcielamy się w postać Marianne, medium pracującej w zakładzie pogrzebowym, która posiadła niezwykłą umiejętność "podróżowania" do zaświatów. Sam wygląd owych zaświatów mocno inspirowany jest twórczością Zdzisława Beksińskiego. Marianne angażuje się w pomoc w rozwikłaniu tajemnicy masakry, jaka miała miejsce wiele lat wcześniej w - obecnie opuszczonym i zrujnowanym - domu wypoczynkowym Niwa. W grze wystąpili m.in. Weronika Rosati oraz Marcin Dorociński, a do stworzenia wnętrz ośrodka Niwa wykorzystano skany wnętrz i pomieszczeń krakowskiego hotelu Cracovia.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama