Microsoft i Ninja Theory stworzą gry pomagające w walce z chorobami psychicznymi
Firmy poinformowały właśnie, że chcą zrobić coś specjalnego dla osób cierpiących z powodu chorób psychicznych, w związku z czym startują z inicjatywą o nazwie The Insight Project, skupioną wokół grania, technologii i neuronauki.
W 2015 roku Ninja Theory wypuściło na rynek wyjątkową produkcję Hellblade: Senua's Sacrifice, będącą tak naprawdę podróżą przez umysł pewnej celtyckiej wojowniczki imieniem Senua, która zmaga się z lękami, depresją, halucynacjami i urojeniami. Należące do Microsoftu studio bardzo ostrożnie podeszło do tego tematu, żeby w żaden sposób nie urazić osób cierpiących z powodu podobnych przypadłości, zasięgając opinii wybitnych specjalistów, m.in. profesora Uniwersytetu w Cambridge, Paula Fletchera, żeby adekwatnie sportretować chorobę psychiczną.
Wszystko to zaowocowało produkcją, która spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem fanów i recenzentów, więc twórcy postanowili kontynuować swoją nietypową działalność. W związku z tym doczekaliśmy się zapowiedzi projektu o nazwie The Insight Project. Wspomniany już profesor Paul Fletcher i Taneem Antoniades, współzałożyciel i dyrektor kreatywny Ninja Theory, planują badań jak gry wideo, technologia i neuronauka (interdyscyplinarna nauka zajmująca się badaniem układu nerwowego, leżąca na pograniczu wiedzy medycznej, biologicznej, biochemicznej, biofizycznej, informatycznej i psychologicznej) mogą przyczynić się do poprawy stanu osób cierpiących z powodu chorób psychicznych.
Oczywiście jak zawsze w tego typu badaniach, nic nie stanie się od razu i inicjatywa zaplanowana jest na długie lata - obecnie zespół testuje, w jaki sposób można wykorzystać dane biometryczne do kontrolowania gamingowych symulacji umysłem i ciałem. Wszystko odbywa się zaś w ściśle naukowych warunkach, bo The Insight Project chce przeprowadzać formalne eksperymenty i dzielić się ich wynikami z całym środowiskiem naukowym. Nadrzędnym celem jest zaś pomaganie graczom w rozpoznawaniu, odpowiadaniu i kontrolowaniu własnych lęków, niepokojów i emocjonalnego cierpienia. Co warto podkreślić, nie jest to pierwsze gamingowe studio, które próbuje podjąć temat zdrowia psychicznego i choć dotąd rezultaty były różne, to najważniejsze jest, że w końcu zauważymy problem i przestajemy stygmatyzować dotknięte nim osoby. Oby tak dalej!
Daniel Górecki - ITHardware.pl