Katastrofalny początek roku dla branży gier wideo. Trzy studia zamknięte
Nowy rok dla branży gier rozpoczął się wyjątkowo pechowo. Trzy studia, w tym twórcy Godfall i Robocraft, zamknęły swoje podwoje.
W skrócie:
- Toadman Interactive i Freejam ogłosiły zamknięcie swoich studiów. Do tych decyzji doprowadziły problemy finansowe i słabe wyniki sprzedaży.
- Counterplay Games, odpowiedzialne za Godfall, zostało rozwiązane po zakończeniu współpracy z Jackalyptic Games.
- Zwolnienia dotknęły także Piranha Games, które musiało pożegnać 38 pracowników po odnotowaniu wyników poniżej oczekiwań.
Toadman Interactive, znane z gier takich jak Immortal: Unchained, zostało zamknięte przez swojego właściciela, Enad Global 7. Firma przyznała, że ubiegłoroczne próby cięcia kosztów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W wyniku decyzji o zamknięciu wszyscy pracownicy niezaangażowani w realizację bieżących kontraktów stracili pracę. Enad Global 7 obiecało jednak, że wypełni istniejące zobowiązania wobec Daybreak i Cold Iron.
Niestety, Piranha Games - inna spółka w portfelu EG7 - również poniosła straty. Studio odpowiedzialne za serię MechWarrior zwolniło 38 osób po tym, jak ich ostatnia gra nie osiągnęła zakładanych wyników sprzedaży.
Twórcy Robocrafta 2, Freejam, podjęli decyzję o zamknięciu studia, a ich gry - w tym także CardLife - będą stopniowo wyłączane w nadchodzących tygodniach. Freejam nie podało szczegółów dotyczących przyczyn zamknięcia, ale słabe wyniki finansowe i rosnące koszty prawdopodobnie odegrały kluczową rolę. To kolejny cios dla graczy, którzy od lat budowali społeczność wokół tych tytułów.
Counterplay Games, odpowiedzialne za debiutujący na PlayStation 5 tytuł Godfall, zakończyło działalność już w grudniu 2024 roku. Informację potwierdził pracownik Jackalyptic Games, z którym studio współpracowało przy ostatnich projektach. "Nie mogliśmy kontynuować współpracy w nowym roku, więc zespół Counterplay Games został rozwiązany" - czytamy w jego oświadczeniu.
Wszystkie te zamknięcia to część większego problemu. Niedawno doszło do przerwania prac nad Transformers: Reactivate przez Splash Damage i zwolnieniach w Rocksteady, twórcach Suicide Squad: Kill the Justice League. Niepewność finansowa, wysokie koszty produkcji i rosnąca konkurencja sprawiają, że nawet uznane studia stają się coraz bardziej podatne na problemy. A przecież ubiegły rok był najgorszym pod względem liczby zwolnień w całej historii branży.
Studio Freejam, twórcy Robocrafta, wywodzi się z zespołu pracującego nad niezrealizowanym projektem Qbotics dla Disneya. Po anulowaniu tego projektu, zespół postanowił kontynuować swoją pasję do gier opartych na kreatywności graczy. To doprowadziło do powstania Robocraft.