Judas od Kena Levine'a - rewolucja w opowiadaniu historii w grach?
Dekadę po premierze kultowego BioShock Infinite Ken Levine wciąż rozwija granice wirtualnej narracji. Tym razem za sprawą swojego najnowszego dzieła - Judas.
Gra, która coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na horyzoncie popkultury - nie tylko dzięki świeżym zwiastunom, ale i pierwszym wrażeniom wybranych osób ze świata gier, jak Geoff Keighley - zapowiada się na prawdziwą rewolucję w sposobie opowiadania historii w grach wideo.
Judas prezentuje się jako duchowy następca serii BioShock, oferujący zarówno dynamiczne strzelaniny, jak i magiczne moce, z których przychodzi korzystać graczowi. Podobnie jak poprzednie produkcje Levine'a, gra osadzona jest w alternatywnym, szalonym uniwersum.
Jednak to, co w największym stopniu wyróżnia najnowszy projekt Levine'a, to zastosowanie koncepcji "narracyjnego Lego". Pomysł ten opiera się na ręcznie wykonanych elementach fabularnych, które z każdym przejściem gry łączą się na nowe sposoby, tworząc unikalne doświadczenia.
W Judas wcielamy się w tajemniczą postać o długich białych włosach, która po śmierci na pokładzie statku kosmicznego wielkości miasta - Mayflower - może "przedrukować" się i wrócić do życia. To tylko wprowadzenie do gry, której sedno tkwi w interakcjach z trzema cyfrowymi projekcjami postaci: szeryfem Tomem, Nefretete i dziewczynką Nadzieją. Nasze relacje z tymi postaciami, podobnie jak w systemie Nemesis z gry Cień Mordoru, będą kształtować przebieg naszej przygody.
Każda decyzja oraz każda misja wykonana dla jednej z wymienionych postaci wpłynie na to, jak postrzegają nas pozostałe. Zmieni to dynamikę gry do tego stopnia, że postacie mogą próbować sabotować nasze działania, zmuszając nas do dokonywania trudnych wyborów i opowiedzenia się po jednej ze stron.
Geoff Keighley, który miał okazję spędzić kilka godzin z Judas, opisuje dzieło Levine'a jako złożony zestaw zmiennych, których prawdziwy wpływ i znaczenie ujawnią się dopiero po ukończeniu gry. Wygląda na to, że to jedna z najciekawszych produkcji, jakie mogą trafić na nasze konsole i pecety w najbliższych latach.
Chociaż dokładna data premiery Judas pozostaje nieznana, spekuluje się, że gra trafi do sprzedaży przed końcem bieżącego roku fiskalnego, czyli przed kwietniem 2025. To, co już teraz wiemy, sugeruje, że Ken Levine po raz kolejny zamierza zdefiniować na nowo narrację w grach wideo. Całkiem możliwe, że Judas będzie nie tylko (po prostu) kolejną grą wideo, ale także przełomem w interaktywnym opowiadaniu historii.
Ken Levine to amerykański projektant gier komputerowych, scenarzysta i reżyser. Jest najbardziej znany z pracy nad serią gier BioShock, a także z gry System Shock 2. Levine jest ceniony za tworzenie wciągających historii i klimatycznych światów. Znany jest ze swojego przekonania, że gry mogą być wykorzystywane do opowiadania historii w sposób, jakiego nie można osiągnąć w innych mediach.