Jedna z najlepszych gier ostatnich lat wciąż na siebie nie zarobiła

Rok po premierze Alan Wake 2 Remedy wreszcie ogłasza, że gra niemal zwróciła koszty produkcji i promocji. Na prawdziwe zyski przyjdzie jednak poczekać, bo zyski nadal pozostają w sferze oczekiwań. Potwierdza się, że czasem nawet najlepszy produkt może mieć problem z zarobieniem na siebie. Smutne, ale prawdziwe.

W skrócie:

  • Alan Wake 2 od Remedy Entertainment po roku od debiutu zwrócił niemal wszystkie koszty produkcji i promocji. O zyskach jednak wciąż nie ma mowy.
  • Finansowe raporty Remedy wskazują na wzrost kosztów związanych z Control 2 i remakami Max Payne 1 i 2, a także na plany związane z rozwojem tych marek.
  • Studio zapowiedziało swój pierwszy pełny projekt multiplayerowy, który pojawi się w 2025 roku jako tytuł średniobudżetowy, również w abonamentach Xbox Game Pass i PlayStation Plus.

Reklama

Minął już rok od premiery Alan Wake 2, a Remedy Entertainment w końcu ma powód do odrobiny radości - zwróciły się już prawie wszystkie koszty, które pochłonęła produkcja i marketing gry. Osiągnięcie tego poziomu zwrotu trwało dłużej niż zakładano, głównie z powodu niższej niż oczekiwana sprzedaży. Alan Wake 2 zdobył znakomite recenzje (w pełni zasłużenie), ale droga do finansowego sukcesu okazała się bardziej wyboista. Jak wskazują ostatnie wyniki studia, Remedy jeszcze nie zarabia na grze.

Premiera drugiego i zarazem ostatniego rozszerzenia, zatytułowanego The Lake House, oraz edycji deluxe miały ożywić zainteresowanie tytułem, ale Remedy już koncentruje się na kolejnych projektach. Nadchodzące produkcje, takie jak Control 2 oraz remake Max Payne 1 i 2, generują teraz większość kosztów studia. Remedy przyznaje, że nakłady na rozwój tych marek rosną, co przekłada się na zwiększone koszty w ostatnim kwartale.

Studio nie traci jednak optymizmu i widzi w Alan Wake i Control kluczowe elementy swojej strategii. Już teraz zapowiada rozszerzenie uniwersum Control poprzez spin-off FBC: Firebreak, który rozszerzy je w zupełnie nowym kierunku. Projekt pokazuje, że Remedy nie zamierza się ograniczać do rozgrywek single player. To pierwsza gra multiplayerowa studia. Tym razem nie wysoko-, a średniobudżetowa. Jej premiera planowana jest na przyszły rok. Już na premierę ukaże się na PC, w Game Passie oraz w PlayStation Plus,

Sytuacja samego Alana Wake’a pozostaje zagadką, bo Remedy nie zdradza żadnych planów na jego przyszłość. Obecnie studio bardziej koncentruje się na Control oraz przygotowywanych remakach pierwszych dwóch odsłon Max Payne’a. To na ten moment priorytetowe kierunki.

Alan Wake 2 to bez wątpienia jedna z najlepszych gier ostatnich lat. Na Metacriticu zebrał średnią 8,9/10, a my w naszej recenzji oceniliśmy go na 9/10. Autor w podsumowaniu napisał:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Alan Wake 2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama