Gry wideo pozytywnie wpływają na zdolności poznawcze u dzieci
Najnowsze badanie zrealizowane przez National Institutes of Health mówi jednoznacznie: istnieje pozytywna korelacja między dziećmi spędzającymi czas w grach wideo, a rozwojem ich zdolności poznawczych.
Grom wideo poświęca się w szerokiej kulturze coraz więcej miejsca. Do tej pory utarło się wśród wielu osób, że rozrywka w postaci gier nosi ze sobą dużo więcej negatywnych, niż pozytywnych skutków. Tymczasem naukowcy stale zaprzeczają tej tezie.
Nie tak dawno na łamach Scientific Reports przedstawiono wyniki badań psychologicznych zrealizowanych w Stanach Zjednoczonych. Grupę dzieci w wieku od 9 do 10 lat zbadano i zmierzono ich zdolności naukowe. Po dwóch latach powtórzono ten eksperyment. Okazało się, że osoby w większym stopniu poświęcające swój czas na grach wideo zanotowały wzrost ilorazu inteligencji średnio o 2,5 punkty. Z kolei u tych, którym więcej czasu pochłaniało oglądanie telewizji i media społecznościowe, nie zaobserwowano znaczących zmian.
Z kolei teraz podmiot National Institues of Health przeprowadził kolejne badanie, biorąc pod lupę prawie 2000 dzieci. Analizy dowiodły, że dzieci grające w gry przez trzy godziny dziennie lub dłużej lepiej radziły sobie w testach związanych z pamięcią i zdolnościami poznawczymi od tych, którzy nie poświęcali się tego typu rozrywce.
Główny autor badania, Bader Chaarani zauważył, że gracze nie tylko lepiej wypadli we wspomnianych testach, ale także zauważono u nich "większą aktywność mózgu w obszarach związanych z uwagą i pamięcią roboczą". W badaniu nie skupiano się istotnie na rodzaju i gatunku gier, chociaż Chaarani podkreślił, że większość dzieci grała w dynamiczne strzelanki i szybkie gry przygodowe.
Być może kolejne publikacje naukowe i realizowane eksperymenty odmienią publiczną opinię na temat gier wideo. Na tę chwilę gry bardzo często bombardowane są wieloma negatywnymi komentarzami i opiniami, ale czy do końca słusznie?