Dlaczego GTA 6 zadebiutuje na komputerach później niż na konsolach?
Zwiastun Grand Theft Auto 6 dotarł już do setek milionów na całym świecie. Mówimy bowiem o najbardziej wyczekiwanej grze w historii branży. Niestety tytuł ten nie będzie dostępny dla wszystkich w momencie swojej premiery. Gracze pecetowi będą musieli poczekać na debiut GTA 6 znacznie dłużej niż gracze konsolowi. Dlaczego?
Analizę tego przeprowadził były deweloper Rockstar Games, Mike York, który pracował w rzeczonym studiu jako animator, zajmując się m.in. takimi tytułami jak GTA 5 czy Red Dead Redemption 2. Na swoim kanale na YouTube twórca uchylił szczegóły związane z faktem, dlaczego GTA 6 pojawi się na PC znacznie później.
Przede wszystkim deweloperzy Grand Theft Auto opierają się na prostych priorytetach związanych ze sprzedażą. W przeszłości najwięcej produktów od Rockstar Games sprzedawało się na konsolach PlayStation, więc właśnie wydanie gry na tej platformie jest priorytetem amerykańskiego studia. Oznacza to, że twórcy skupiają wszystkie środki, by maksymalnie dopieścić tę konsolową wersję zwłaszcza pod kątem optymalizacji. Przy okazji gra (mniej więcej w tym samym czasie) tworzona jest jednocześnie na konsole od Microsoftu - Xbox.
Oczywiście deweloperzy w tym czasie pracują także nad wydaniem na platformę PC, ale jest to na ten moment wersja najmniej dopracowana z tych wszystkich. Wg. Yorka, dopiero gdy Rockstar Games opracuje i wyda swój produkt na konsole PlayStation i Xbox, twórcy mogą skoncentrować swoje środki na dopieszczeniu pecetowej wersji.
Jako że komputery z reguły oferują znacznie większą wydajność względem konsol, jest to ogromne pole do działania dla twórców, którzy mogą pokusić się o implementację dodatkowych funkcji w grze m.in. realistyczniejszej mgły, większego zagęszczenia ludzi czy po prostu najzwyczajniej projekcji większej liczby detali.
Kolejny czynnik, który utrudnia deweloperom projektowanie gry pod platformę PC, to optymalizacja sprzętowa. Producenci muszą wytestować znacznie więcej jednostek, mamy na rynku różne konfiguracje kart graficznych i procesorów, które wydłużają ten proces. Oczywiście twórcom zależy na tym, by optymalizacja była jak najlepsza na jak największej liczbie konfiguracji.
W konsekwencji najprościej jest wydać grę najpierw na konsolach PS5 i Xbox Series X/S, by potem otrzymała ona port na platformie PC. Nie dość, że występuje w takim przypadku priorytet sprzedaży, to jeszcze po półtora roku daje do pole deweloperom do przeprowadzenia kolejnej kampanii marketingowej w momencie zbliżającej się premiery gry na komputerach.