Cyberpunk 2077 Overdrive - nadchodzi zabójca waszych kart graficznych?
Nowy tryb graficzny dla Cyberpunka 2077 - Overdrive - bez wątpienia robi ogromne wrażenie, oferując “pełny" path-tracing w świecie gry. Tylko jakie karty graficzne mają szansę mu sprostać?
CD Projekt RED zdaje się nie przejmować tym, że CP2077 niedługo będzie miał już trzy lata. Co trochę pojawiają się nowe aktualizacje, a na horyzoncie coraz bardziej widać rozszerzenie Phantom Liberty. Zanim jednak nadejdzie, twórcy przygotowali nowy tryb graficzny dla Cyberpunka - Overdrive, który wprowadza tak zwany path-tracing.
Path-tracing to śledzenie każdego źródła światła w grze i budowanie w oparciu o nie naturalnie rzucanych cieni oraz odblasków. Dla przykładu - jeśli światło odbija się od niebieskiej ściany, to cień rzucany przez takie światło nabierze niebieskawego odcienia. Jeśli światło padnie pod odpowiednim kątem, to cienie rzucone przez to światło również będą wyglądały na dopasowane pod względem tego kąta. Wszystko to brzmi super, ale z path-tracingiem jest jeden problem - pożera ogromne zasoby, nawet z nowoczesnych kart graficznych. Ostrzega przed tym sam CD Projekt RED w dokumentacji do nowej aktualizacji, pisząc, że “z racji, że to najnowsza technologia, wymaga sprzętu o ogromnej wydajności, by działać w odpowiedni sposób".
Dlatego by cieszyć się path-tracingiem w grze, trzeba mieć kartę graficzną Nvidia RTX z serii 40xx. Gracze bez takich kart też co prawda będą mogli doświadczyć nowej technologii, ale tylko w trybie fotograficznym - pod warunkiem, że ich karty mają co najmniej 8GB pamięci VRAM.
Serwis Dexerto sprawdził przy okazji jak karta RTX 4080 poradzi sobie z nowym trybem. Zestaw, na którym badano wydajność, był oprócz tego wyposażony w procesor Intel Core i5-13600K oraz 32GB pamięci RAM DDR5. W przypadku niektórych testów włączono wsparcie DLSS 3.
Jak widać, generowanie klatek za pomocą DLSS mocno ułatwia sprawę - w przypadku natywnej rozdzielczości 4K bez wsparcia DLSS klatkaż gry spadał do kompletnie niegrywalnych 12FPS. Co więcej, problemy z osiągnięciem stabilnych 60 klatek pojawiały się nawet przy ustawionej rozdzielczości 1080p, nie mówiąc o 1440p.
Po włączeniu DLSS 3 problemy z płynnością znikają jak ręką odjął. Nadal rozstrzał jeśli chodzi o osiąganą liczbę klatek jest duży, ale przynajmniej w zdecydowanej większości mamy minimum grywalnych 60 klatek na sekundę (nawet przy 4K), a i cały potencjał path-tracingu ukazuje nam się w pełnej chwale.
Tryb Overdrive jest dostępny tylko w pecetowej wersji gry i można go uruchomić z poziomu ustawień, jako jeden z “szybkich presetów". Alternatywnie, pojawia się na dole listy ustawień, po włączeniu ray-tracingu.