Brutalne gry wideo cię relaksują? To może oznaczać, że masz osobowość makiaweliczną
Jest wiele teorii, które mówią, że granie w pełne brutalności gry komputerowe ma wpływ na skłonność do przemocy w realnym życiu. Przeczy temu jednak niedawne badanie naukowców z Luksemburga. Ustalili oni bowiem, że krwawe gry mogą uspokajać i relaksować, zwłaszcza osoby o cechach makiawelicznych.
Wiele jest badań, które niosą niepokojącą konkluzję, że granie w brutalne gry wideo prowadzi do agresywnych zachowań. Aby sprawdzić tę teorię, badacze z Uniwersytetu w Luksemburgu zrekrutowali 54 mężczyzn w wieku 18-60 lat i losowo przydzielili ich do dwóch grup. Jedna z nich miała za zadanie grać w pełną brutalności grę wideo, druga grała w grę pozbawioną przemocy.
Przed grą, po 25 minutach gry i 20 minut po jej zakończeniu pobierano od uczestników próbki śliny, aby sprawdzić, na podstawie poziomu hormonów, jak reagują. Są bowiem teorie, według których granie w brutalne gry wideo powoduje, że organizm wchodzi w stan pobudzenia charakteryzujący się wzrostem poziomów "hormonów agresji", kortyzolu i testosteronu. Badani przeszli też test, który sprawdzał, czy po sesji gry stają się bardziej agresywni.
U osób grających w brutalną grę zaobserwowano znaczny spadek kortyzolu i nie odnotowano wzrostu testosteronu, przy czym znacznie większy spadek poziomu kortyzolu zachodził u osób o typach osobowości z tzw. mrocznej triady, czyli psychopatycznym, makiawelicznym, narcystycznym i dodatkowo ze skłonnością do sadyzmu. Innymi słowy osoby te, grając w zawierające sceny przemocy gry, relaksowały się, natomiast poziom stresu wzrastał u nich podczas gry pozbawionej przemocy.
Po dokładnym zbadaniu przedstawicieli mrocznej triady okazało się, że uspokajające działanie brutalnej gry nie dotyczyło osób o narcystycznym, sadystycznym i psychopatycznym typie osobowości. Działało to tylko u osób z cechami makiawelicznymi, czyli pozytywnie reagujących na stwierdzenia takie jak: "Nie jest mądrze zdradzać swoje sekrety". Tym, co je charakteryzuje, jest instrumentalne wykorzystanie agresji jako środka do uzyskania kontroli i dominacji.
Jego zdaniem relaksujący wpływ brutalnej gry na osoby, które mają silną potrzebę kontroli i dominacji, wynika z tego, że gra pozwala im tę potrzebę zaspokoić. Wygląda więc na to, że wpływ brutalnych gier wideo na ludzką psychikę jest znacznie bardziej złożony niż mogło się wydawać.