Brutalne gry wideo cię relaksują? To może oznaczać, że masz osobowość makiaweliczną

Jest wiele teorii, które mówią, że granie w pełne brutalności gry komputerowe ma wpływ na skłonność do przemocy w realnym życiu. Przeczy temu jednak niedawne badanie naukowców z Luksemburga. Ustalili oni bowiem, że krwawe gry mogą uspokajać i relaksować, zwłaszcza osoby o cechach makiawelicznych.

Wiele jest badań, które niosą niepokojącą konkluzję, że granie w brutalne gry wideo prowadzi do agresywnych zachowań. Aby sprawdzić tę teorię, badacze z Uniwersytetu w Luksemburgu zrekrutowali 54 mężczyzn w wieku 18-60 lat i losowo przydzielili ich do dwóch grup. Jedna z nich miała za zadanie grać w pełną brutalności grę wideo, druga grała w grę pozbawioną przemocy

Reklama

Przed grą, po 25 minutach gry i 20 minut po jej zakończeniu pobierano od uczestników próbki śliny, aby sprawdzić, na podstawie poziomu hormonów, jak reagują. Są bowiem teorie, według których granie w brutalne gry wideo powoduje, że organizm wchodzi w stan pobudzenia charakteryzujący się wzrostem poziomów "hormonów agresji", kortyzolu i testosteronu. Badani przeszli też test, który sprawdzał, czy po sesji gry stają się bardziej agresywni.

U osób grających w brutalną grę zaobserwowano znaczny spadek kortyzolu i nie odnotowano wzrostu testosteronu, przy czym znacznie większy spadek poziomu kortyzolu zachodził u osób o typach osobowości z tzw. mrocznej triady, czyli psychopatycznym, makiawelicznym, narcystycznym i dodatkowo ze skłonnością do sadyzmu. Innymi słowy osoby te, grając w zawierające sceny przemocy gry, relaksowały się, natomiast poziom stresu wzrastał u nich podczas gry pozbawionej przemocy. 

Po dokładnym zbadaniu przedstawicieli mrocznej triady okazało się, że uspokajające działanie brutalnej gry nie dotyczyło osób o narcystycznym, sadystycznym i psychopatycznym typie osobowości. Działało to tylko u osób z cechami makiawelicznymi, czyli pozytywnie reagujących na stwierdzenia takie jak: "Nie jest mądrze zdradzać swoje sekrety". Tym, co je charakteryzuje, jest instrumentalne wykorzystanie agresji jako środka do uzyskania kontroli i dominacji.

Jego zdaniem relaksujący wpływ brutalnej gry na osoby, które mają silną potrzebę kontroli i dominacji, wynika z tego, że gra pozwala im tę potrzebę zaspokoić. Wygląda więc na to, że wpływ brutalnych gier wideo na ludzką psychikę jest znacznie bardziej złożony niż mogło się wydawać.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: gry wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy