Unreal Engine 5 niczym miecz obusieczny
Pierwsze wydanie silnika Unreal Engine 5 debiutowało w połowie 2020 roku. Od tamtego czasu Epic Games sukcesywnie rozwija swoje narzędzie i wzbogaca je o nowe przełomowe technologie choćby takie jak Nanite czy Lumen. Aktualnie twórcy gier dysponują całym przekrojem narzędzi, które sprawiają, że nowe produkcje wyglądają obłędnie.
Najnowsza wersja silnika Unreal Engine, czyli 5.6, to komponent, bez którego współcześni deweloperzy po prostu nie wyobrażają sobie projektowania gier wideo. Niestety spora liczba świeżo debiutujących produkcji zmaga się z licznymi problemami technicznymi. Spadki klatek na sekundę, nierówna wydajność w poszczególnych segmentach rozgrywki, czy regularnie napotykane crashe komputera to tylko część bolączek, na które natrafiają gracze.
Przykłady w zasadzie można by mnożyć. Dość wspomnieć o takich pozycjach jak Immortals of Aveum, Gray Zone Warfare czy chińskim Wuchang: Fallen Feathers. Z nieco świeższych gier, bardzo przeciętnie pod względem wydajności radzi sobie odświeżony Metal Gear Solid: Snake Eater, gdzie dobitnie widać, że KONAMI nie poradziło sobie z optymalizacją silnika UE5.
Epic Games pomoże twórcom w optymalizacji
Tim Sweeney, szef Epic Games, nie ma wątpliwości, że wina zupełnie nie leży po stronie nowoczesnego silnika, ale… twórców gier wideo. Podczas jednego z wywiadów w trakcie Unreal Fest w Seulu Sweeney opisał całą problematykę. Przyznał, że producenci gier podczas projektowania stawiają sobie złe priorytety, skupiając się początkowo na bardzo wydajnych jednostkach, a dopiero później na tych mniej wydajnych sprzętach. To rodzi szereg komplikacji i negatywnie wpływa na proces optymalizacyjny.
Producenci silnika ruszają jednak z pomocą dla deweloperów. Świadomość poprawnej optymalizacji gier to jeden z istotniejszych dzisiaj problemów. Epic Games w bliskiej przyszłości wzmocni wsparcie dla swojego narzędzia.
(…) planujemy udostępnić zautomatyzowane funkcje optymalizacji dla różnych urządzeń, co przyspieszy i ułatwi proces dla programistów. Drugim celem jest wzmocnienie szkoleń programistów. Oprócz edukacji w zakresie całego procesu testowania i optymalizacji, kluczowe jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia wczesnej optymalizacji










