Czym jest Skill-Based Matchmaking?
W dużym uproszczeniu Skill-Based Matchmaking ( w skrócie: SBMM) to system, który stara się dobierać graczy o podobnym poziomie umiejętności, aby zapewnić wyrównane i satysfakcjonujące mecze. W teorii ma to zapobiec sytuacjom, w których nowi lub mniej doświadczeni gracze zostają zdominowani przez weteranów - taka sytuacja może prowadzić do frustracji i rezygnacji z dalszej gry. Ale czy zawsze przynosi to pożądane efekty?
Jak Activision mierzy umiejętności graczy?
Umiejętności graczy w Call of Duty są obliczane na podstawie różnych wskaźników, takich jak liczba zabójstw, stosunek zabójstw do śmierci czy porównanie wyników w odniesieniu do przeciwników. Po każdym meczu, te dane są analizowane i porównywane między wszystkimi uczestnikami, niezależnie od drużyny, co prowadzi do aktualizacji oceny umiejętności każdego gracza.
Po każdym meczu obliczamy wskaźnik wydajności dla każdego gracza. Następnie porównujemy wszystkich uczestników meczu ze sobą, niezależnie od tego, w której drużynie się znajdują. Na podstawie tych porównań aktualizowana jest zarejestrowana wartość umiejętności każdego gracza. Warto zaznaczyć, że wskaźnik wydajności opiera się wyłącznie na wynikach uzyskanych w meczu; progresja gracza ani łączny czas spędzony na grze nie są uwzględniane przy określaniu umiejętności.
Deprioritize Skill Test - łagodzenie rygorów matchmakingu
Aby to sprawdzić Activision wykorzystało swoją zaawansowaną metodę badawczą A/B, by przeprowadzić eksperyment o nazwie "Deprioritize Skill Test", w którym celowo złagodzono restrykcje dotyczące dopasowywania graczy według umiejętności. Zamiast ściśle dobierać graczy o bardzo zbliżonych możliwościach, system dopuszczał większe rozbieżności w poziomie gry między uczestnikami danego meczu. Celem było zbadanie, jak taka zmiana wpłynie na wskaźniki rezygnacji z gry.
Wyniki eksperymentu: Kto kontynuuje zabawę, a kto z niej rezygnuje?
Dane z miesięcznych testów były jednoznaczne. Najlepsi gracze, stanowiący 10 procent całej grupy, byli zadowoleni i chętnie wracali do gry. Jednak reszta, zwłaszcza gracze o niższych umiejętnościach, zaczęli się wycofywać. Jak łatwo się domyślić, najgorzej wypadła grupa z najsłabiej rozwiniętymi zdolnościami - to 30 procent graczy - wskaźnik rezygnacji w ich przypadku wyniósł aż 1,75 procent. Choć niecałe 2 punkty procentowe mogą wydawać się niewielką liczba, w perspektywie długoterminowej może mieć istotne znaczenie.
Ten efekt może wydawać się nieznaczny, ale był zauważalny już w trakcie trwania testu. Z czasem będzie się kumulować, podobnie jak zainteresowanie graczy, i wywrze istotny wpływ na naszą społeczność.
Call of Duty bez matchmakingu?
Eksperyment udowodnił, że wprowadzanie nawet niewielkich modyfikacji w mechanice dopasowywania graczy może znacząco wpłynąć na to, jak długo i z jak dużą chęcią ludzie będą kontynuować rozgrywkę. Zaskakującym odkryciem było to, że kiedy próbowano wprowadzić bardziej rygorystyczne dobieranie według umiejętności, uzyskano odwrotne rezultaty - nawet najlepsi gracze (5 procent) zaczynali opuszczać grę. To stawia pod znakiem zapytania sens wykorzystywania SBMM w ogóle.

SBMM - rozwiązanie idealne?
Debata nad skutecznością SBMM trwa i jak można się domyśleć - opinie na ten temat są podzielone. Dla jednych jest to obowiązkowa opcja, dzięki której gra jest sprawiedliwa i motywująca, dla innych - stanowi przeszkodę, która ogranicza frajdę płynącą z rozgrywki. Activision cały czas stara się znaleźć równowagę, która pozwoli zadowolić zarówno nowych, jak i doświadczonych graczy. A następnym razem, gdy trafisz na przeciwnika, który wydaje się być poza twoim zasięgiem, pamiętaj - być może jesteś częścią większego eksperymentu mającego na celu zrozumienie, jak tworzyć angażujące i satysfakcjonujące doświadczenia dla wszystkich graczy.









