Xbox Series X: Microsoft potwierdza wsteczną kompatybilność
Wsteczną kompatybilność na konsolach Xbox zapoczątkowało wprowadzenie zgodności gier z Xbox 360 z Xbox One w 2015 roku. Dzięki ciężkiej pracy, innowacjom technicznym i współpracy z wiodącymi twórcami w branży, nie tylko udało się przenieść na Xbox One ponad 500 gier Xbox 360, ale również wskrzesić niektóre z ulubionych marek gier z oryginalnej konsoli Xbox.
Obecnie rzesze programistów z całego świata tworzą obecnie następną generację gier, z których wiele można zrealizować tylko dzięki zaawansowaniu technicznemu i innowacjom, jakie niesie ze sobą nowa generacja konsol. Celem marki Xbox jest umożliwienie graczom grania w najlepsze wersje gier z czterech generacji konsol na Xbox Series X..
Utrzymanie kompatybilności w miarę postępu technologicznego stanowi ogromne wyzwanie w kolejnych generacjach konsol. Deweloperzy optymalizują swoje produkcje do unikalnych możliwości i wydajności danej konsoli, aby zapewnić graczom jak najlepsze wrażenia.
Aby konsola Xbox Series X była najbardziej kompatybilnym urządzeniem w swojej klasie, wymagała zarówno znaczących innowacji w projektowaniu niestandardowego procesora, jak i unikalnego projektu systemu operacyjnego Xbox. W efekcie, gry kompatybilne z poprzednimi generacjami działają natywnie na Xbox Series X z pełną mocą procesora, karty graficznej i dysku SSD.
Bez trybu doładowania, bez obniżania mocy, pełna moc Xbox Series X dostępna jest dla każdej kompatybilnej gry. Oznacza to, że wszystkie tytuły działają z najwyższą wydajnością dla której zostały pierwotnie zaprojektowane, wielokrotnie wyższą niż w przypadku gier na ich oryginalnej platformie, co skutkuje wyższą liczbą i bardziej stabilnymi klatkami na sekundę oraz renderowaniem obrazu przy maksymalnej rozdzielczości i jakości wizualnej.
Tytuły kompatybilne z poprzednimi wersjami odznacza także znaczne skrócenie czasu ładowania, dzięki wydajności niestandardowego dysku SSD, który napędza architekturę Xbox Velocity. Dzięki współpracy z Xbox Advanced Technology Group, Xbox Series X oferuje nową, innowacyjną technikę rekonstrukcji HDR, która umożliwia platformie automatyczne dodawanie obsługi HDR do gier.
Ponieważ ta technika jest obsługiwana przez samo urządzenie, pozwala ona włączyć HDR bez wpływu na wydajność gry, także w grach z konsoli Xbox 360 i oryginalnych tytułów Xbox, opracowanych prawie 20 lat temu, na długo przed pojawieniem się HDR.
Ponadto nowa funkcja szybkiego wznawiania została zaimplementowana nie tylko w nowych grach, ale można ją także włączyć w przypadku tytułów z poprzednich generacji konsoli. Szybkie wznawianie umożliwia graczom wznowienie gry dokładnie w tym samym miejscu, w którym została wstrzymana, dzięki czemu gracze mogą natychmiast wrócić do zabawy.
Dzięki dodatkowej mocy i udoskonaleniom konsoli Xbox Series X programiści pracujący nad wsteczną kompatybilnością wykorzystują zupełnie nowe techniki, które umożliwiają uruchamianie jeszcze większej liczby tytułów w wyższych rozdzielczościach i jakości obrazu, w tym możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę wybranego zestawu tytułów z 30 fps do 60 fps lub z 60 fps do 120 fps, przy jednoczesnym zachowaniu wizji oryginalnych twórców.