Obecnie rzesze programistów z całego świata tworzą obecnie następną generację gier, z których wiele można zrealizować tylko dzięki zaawansowaniu technicznemu i innowacjom, jakie niesie ze sobą nowa generacja konsol. Celem marki Xbox jest umożliwienie graczom grania w najlepsze wersje gier z czterech generacji konsol na Xbox Series X..
Utrzymanie kompatybilności w miarę postępu technologicznego stanowi ogromne wyzwanie w kolejnych generacjach konsol. Deweloperzy optymalizują swoje produkcje do unikalnych możliwości i wydajności danej konsoli, aby zapewnić graczom jak najlepsze wrażenia.
Aby konsola Xbox Series X była najbardziej kompatybilnym urządzeniem w swojej klasie, wymagała zarówno znaczących innowacji w projektowaniu niestandardowego procesora, jak i unikalnego projektu systemu operacyjnego Xbox. W efekcie, gry kompatybilne z poprzednimi generacjami działają natywnie na Xbox Series X z pełną mocą procesora, karty graficznej i dysku SSD.
Bez trybu doładowania, bez obniżania mocy, pełna moc Xbox Series X dostępna jest dla każdej kompatybilnej gry. Oznacza to, że wszystkie tytuły działają z najwyższą wydajnością dla której zostały pierwotnie zaprojektowane, wielokrotnie wyższą niż w przypadku gier na ich oryginalnej platformie, co skutkuje wyższą liczbą i bardziej stabilnymi klatkami na sekundę oraz renderowaniem obrazu przy maksymalnej rozdzielczości i jakości wizualnej.
Znamy specyfikację Xbox Series X
Stało się. Wszystkie targi i wydarzenia przeznaczone dla graczy zostały odwołane, więc Microsoft za pośrednictwem wpisu na oficjalnym blogu ujawnił dokładną specyfikację techniczną konsoli Xbox Series X, razem z obszerną galerią prezentującą urządzenia - nie tylko obudowę, ale i wnętrze.
Do tego USB w standardzie 3.2, napęd optyczny 4K UHD Blu-ray oraz „cel wydajnościowy” właśnie na poziomie rozdzielczości 4K oraz 60 klatek na sekundę, ale ze wsparciem dla odświeżania nawet 120 razy na sekundę.materiały prasowe
Tyle miłych słów, przechodzimy do konkretów. Sfera CPU - procesor konsoli - to 8 rdzeni taktowanych w częstotliwości 3,8 GHz, opartych o zmodyfikowaną architekturę Zen 2.materiały prasowe
Standardowa wartość to natomiast 2,8 GB/s, nadal całkiem nieźle. Co interesujące, konsola zapewni też slot na „rozbudowanie” pamięci o następny 1 TB.materiały prasowe
Taki układ scalony ma rozmiar 360,45 milimetrów kwadratowych, zbudowany w procesie technologicznym 7 nm. Przechodząc do pamięci, będzie jej 16 GB, w technologii GDDR6, na szynie o rozmiarze 320 mb. materiały prasowe
Przepustowość to - co ciekawe - 560 GB/s dla 10 GB oraz 336 GB/s dla 6 GB.materiały prasowe
To powinno przełożyć się na znacznie krótsze ekrany ładowania i doczytywania.materiały prasowe
Co bardzo istotne, dane przechowywać będziemy nie na klasycznym dysku twardym z talerzami, lecz na specjalnie zaprojektowanym dla Xbox Series X napędzie SSD NVME o całkiem imponującym rozmiarze 1 TB.materiały prasowe
Jak zapewnia Microsoft, mowa nawet o 4,8 GB na sekundę, o ile skorzystamy ze sprzętowej dekompresji danych.materiały prasowe
Układ graficzny - GPU - to tymczasem 12 teraflopsów mocy, 52 jednostki obliczeniowe taktowane w częstotliwości 1,825 GHz.materiały prasowe
Do tego mowa o nawet 120 FPS, a wszystko to dzięki współpracy z firmą AMD.materiały prasowe
Jak czytamy w artykule, „zespół zdawał sobie sprawę, że musiał zbudować konsolę nowej generacji, zdolną do włączenia gier w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę, bez kompromisów dla deweloperów”.materiały prasowe
W kwestii premiery nadal mowa o okresie świątecznym tego roku - co na to wirus?materiały prasowe
Tytuły kompatybilne z poprzednimi wersjami odznacza także znaczne skrócenie czasu ładowania, dzięki wydajności niestandardowego dysku SSD, który napędza architekturę Xbox Velocity. Dzięki współpracy z Xbox Advanced Technology Group, Xbox Series X oferuje nową, innowacyjną technikę rekonstrukcji HDR, która umożliwia platformie automatyczne dodawanie obsługi HDR do gier.
Ponieważ ta technika jest obsługiwana przez samo urządzenie, pozwala ona włączyć HDR bez wpływu na wydajność gry, także w grach z konsoli Xbox 360 i oryginalnych tytułów Xbox, opracowanych prawie 20 lat temu, na długo przed pojawieniem się HDR.
Wyciekł limitowany pad do Xboxa One w edycji Cyberpunk 2077
W sieci pojawiły się właśnie doniesienia, które sugerują, że CD Projekt RED i Microsoft mogą szykować jakąś ciekawą współpracę.
Wszystko wskazuje więc na to, że poznamy wtedy więcej szczegółów i przekonamy się, czy chodzi tylko o kontroler, czy może Microsoft szykuje się do premiery limitowanej wersji całej konsoli. Oczywiście biorąc pod uwagę, że premiera Cyberpunka 2077 zaplanowana jest na wrzesień, a miesiąc później zgodnie z przewidywaniami doczekać mamy się już Xboxa Series X, wydaje się to mało prawdopodobne, ale kto wie, co chodzi po głowie giganta z Redmond w czasie pandemii koronawirusa... / fot. Amazonmateriały prasowe
Pozwoliła ona dobrze przyjrzeć się wszystkim szczegółom pada, co potwierdziło, że nie chodzi o kontroler do Xboxa Series X i zdradziła datę premiery, którą zaplanowano na 4 maja. I choć Microsoft wciąż nie pokusił się o oficjalne ujawnienie tego urządzenia, to na jego koncie Twitter pojawił się teaser sugerujący coś związanego z Cyberpunk 2077, bo charakterystyczną czcionkę i efekt glitchu trudno pomylić z czymś innym. Co więcej, na oficjalnej stronie Microsoftu również czeka podobny materiał, ale tym razem z wiadomością, że mamy wrócić za 4 dni. / fot. Amazonmateriały prasowe
Tym razem ofiarą takiego zabiegu padł nowy kontroler do konsoli Xbox X, który okazuje się być limitowaną edycją dedykowaną nadchodzącej grze Cyberpunk 2077. Oczywiście wiedzieliśmy, ze CD Projekt RED i Microsoft łączą dobre relacje, nie bez przyczyny przecież polskie studio prezentowało swoją nową grę podczas konferencji giganta z Redmond, ale oferta w kanadyjskiej wersji sklepu Amazon była zaskoczeniem dla większości z nas. / fot. Amazonmateriały prasowe
Trudno zliczyć, ile to już razy mieliśmy do czynienia z przedwczesnym ujawnieniem gier wideo, związanych z nimi akcesoriów czy urządzeń, tylko dlatego, że ktoś wyszedł przed szereg i zbyt szybki umieścił ofertę w swoim sklepie. Oczywiście gracze najczęściej cieszą się z takiego obrotu sprawy, bo poznają trochę nowych szczegółów, jak data premiery czy cena, ale deweloperzy z pewnością nie są zachwyceni zepsutą niespodzianką (poza tym wyjątkami, które same “przypadkiem” ujawniają swoje produkty). / fot. Amazonmateriały prasowe
Ponadto nowa funkcja szybkiego wznawiania została zaimplementowana nie tylko w nowych grach, ale można ją także włączyć w przypadku tytułów z poprzednich generacji konsoli. Szybkie wznawianie umożliwia graczom wznowienie gry dokładnie w tym samym miejscu, w którym została wstrzymana, dzięki czemu gracze mogą natychmiast wrócić do zabawy.
Dzięki dodatkowej mocy i udoskonaleniom konsoli Xbox Series X programiści pracujący nad wsteczną kompatybilnością wykorzystują zupełnie nowe techniki, które umożliwiają uruchamianie jeszcze większej liczby tytułów w wyższych rozdzielczościach i jakości obrazu, w tym możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę wybranego zestawu tytułów z 30 fps do 60 fps lub z 60 fps do 120 fps, przy jednoczesnym zachowaniu wizji oryginalnych twórców.