Wszystkie nowe gry na PS4 muszą działać też na PlayStation 5
Sony wymaga od deweloperów, by gry zgłaszane na PlayStation 4 po terminie 13 lipca działały bez problemów także na PS5 - wynika z dokumentów, do których dotarł serwis Eurogamer. Jeśli gra przesłana do certyfikacji nie uruchomi się na nowej konsoli, nie zostanie zaakceptowana przez Sony.
Przygotowanie takiej "kompatybilności wprzód" zapewnia, że już po premierze nowego urządzenia nie powinno być problemów z kompatybilnością wsteczną, która to funkcja wyrasta na jeden z ważniejszych punktów nadchodzącej generacji sprzętu, także po stronie Microsoftu i Xbox Series X.
W dokumentacji na wewnętrznej stronie dla partnerów PlayStation napisano, że deweloperzy muszą przetestować swoje nadchodzące tytuły pod kątem działania na PlayStation 5, a następnie oznaczyć odpowiednią rubrykę i dopiero wtedy wysłać produkcję do certyfikacji po stronie producenta.
Aby ułatwić pracę, deweloperskie zestawy PlayStation 4 otrzymały w kwietniu nową wersję oprogramowania. Łatka pozwala testować działanie na PS5 bez potrzeby posiadania nowej konsoli, co wydaje się być całkiem interesującą opcją - i przydatną, zwłaszcza dla mniejszych deweloperów.
Sony dodaje w dokumentacji, że w razie problemów będzie kontaktować się z twórcami bezpośrednio, co wydaje się potwierdzać, jak dużą wagę japońska korporacja przywiązuje do bezproblemowego działania na nowszej konsoli. Ta w dużej mierze pozostaje obecnie tajemnicą.
Co oznacza taka "kompatybilność"? Jak wynika z dokumentów, wymagania nie są szczególnie wygórowane i brzmią raczej logicznie: gra tworzona na PS4 musi bez problemów uruchomić się na PlayStation 5, a także zapewniać identyczny zestaw możliwości i funkcjonalności, co na PS4.
Gdzie indziej w dokumentacji napisano, że Sony "usilnie rekomenduje" także, by tworzyć specjalne łatki, które pozwolą uruchomić na PlayStation 5 gry wydane także przed wspominanym terminem 13 lipca. To nie jest jednak obowiązkowe.
Na koniec warto także pamiętać, że data 13 lipca dotyczy dnia zgłoszenia do certyfikacji, a nie dnia premiery. Certyfikacja - jak można się domyślić - odbywa się dużo wcześniej. Dla przykładu, Cyberpunk 2077 debiutuje 17 września, lecz taką certyfikację ma już za sobą.