TOP 3 najbardziej dochodowe gry w 2018 roku
Rok 2018 to okres niesłychanie dobrej passy dla gier cyfrowych i – szerzej ujmując – całej branży rozrywki interaktywnej. Dzięki licznym zmianom dynamiczny rynek gier nieustannie ewoluuje i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie jego rozwój miał ulec spowolnieniu. W czym tkwi sukces tejże branży i jakie gry przyniosły w ubiegłym roku największe zyski?
Rynek gier komputerowych w liczbach
Segment rozrywki elektronicznej to niewątpliwie jedna z najprężniej rozwijających się i najbardziej dochodowych branży. Najlepszym na to dowodem są dane, obrazujące jej całkowitą wielkość. Wynika z nich, iż wartość światowego rynku gier wyniosła w 2018 r. aż 134,9 mld dolarów. Tym samym przewyższyła ona wyniki odnotowane we wcześniejszym roku o blisko 13%. To jednak nie wszystko. Szacunki pozwalają bowiem przypuszczać, iż dynamiczny rozwój branży gier i mediów interaktywnych będzie postępował, przekraczając w obecnym roku wartość 148 mld dolarów. Skalę owego zjawiska najlepiej obrazuje fakt, iż wartość globalnego rynku gier jest na dzień dzisiejszy blisko dwukrotnie wyższa od łącznej wartości branży kinowej i muzycznej. W czym tkwi sukces producentów gier komputerowych?
– Warto zauważyć, iż przy imponujących efektach branży mediów interaktywnych, sprzedaż gier na komputery i konsole razem odpowiada tylko nieco ponad połowie tego wyniku. Aż 47% jego wartości jest zaś udziałem segmentu mobilnego. Powszechna dostępność smartfonów oraz możliwość gry w każdym miejscu posiadającym do Internetu, to czynniki bez dwóch zdań napędzające rozwój gier tego typu – tłumaczy Oskar Wiesiołek, Head of Affiliate w gamehag.com.
Ewolucja branży gier – nacisk na dystrybucję cyfrową
Rosnące zainteresowanie rynkiem mediów interaktywnych oraz popularność gier mobilnych to niejedyne zmiany dostrzegalne w omawianej branży. Jej oblicze w coraz większym stopniu definiuje również zmiana sposobu dystrybucji gier oraz modelu ich monetyzacji. Odchodząc od tradycyjnych, pudełkowych wersji, producenci gier komputerowych kładą w dużej mierze główny nacisk na dystrybucję cyfrową. Dzięki temu posunięciu nie tylko zwalniają oni graczy z konieczności udania się do sklepu po ulubiony tytuł, ale i zachowują dla siebie większy zysk, poprawiając marże nawet o kilkanaście punktów procentowych.
Free-to-play vs premium – gry płatne czy darmowe?
Nowa forma dystrybucji gier idzie w parze ze zmienionym sposobem ich monetyzacji. Wbrew pozorom, największe zyski generują nie te gry, które wymagają uiszczenia stosownych opłat za możliwość dostępu, ale te, z których użytkownicy mogą korzystać bezpłatnie. Jak to możliwe? Cieszący się coraz większą popularnością model free-to-play, opiera się w dużej mierze na mikrotransakcjach. Za ich pomocą użytkownicy wykupują lub ulepszają swoje postaci w grach. Te właśnie pozornie niewielkie opłaty generują największe zyski. Tutaj również wszelkie wątpliwości rozwiewają dane. Pokazują one wyraźnie, iż gry w modelu free-to-play wygenerowały w 2018 r. aż 80% przychodów wszystkich gier cyfrowych.
3 najbardziej kasowe gry 2018 roku
2,4 mld dolarów – tyle zgarnęła najbardziej dochodowa gra w ubiegłym roku, ustanawiając jednocześnie historyczny rekord. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się bowiem, aby jeden tytuł wygenerował tak duży zysk w przeciągu zaledwie 12 miesięcy. Mowa o Fortnite – grze, która stanowi prawdziwy fenomen, nie tylko pod względem dochodowości, ale i atrakcyjności dla użytkowników. Jej producentom udało się bowiem zyskać aż 200 mln zarejestrowanych graczy, z czego duża część to aktywni internauci, włączający grę co najmniej raz w miesiącu. Nieznacznie niższe zyski, sięgające 2,1 mld dolarów, wygenerowała Honour of King. Grą 2018 r. bez dwóch zdań można ogłosić również Red Dead Redemption II. Mimo iż na rynku pojawiła się ona dopiero w październiku ubiegłego roku, w ciągu dwóch miesięcy zgarnęła aż 732 mln dolarów. Tym samym przyczyniła się do wzrostu dochodów z gier premium o ok. 10% rocznie.
Gry komputerowe to niezwykle dochodowy interes. Jak każda z komercyjnych branży, wymaga on jednak nieustannych zmian i dostosowania do aktualnych trendów rynkowych. Przytoczone powyżej dane pozwalają sądzić, iż owe zmiany dodatkowo umacniają silną już pozycję mediów interaktywnych.