SugarBuster - nowa aplikacja mobilna dla najmłodszych diabetyków

​Ponad 80 proc. polskich uczniów korzysta z urządzeń mobilnych przynajmniej raz dziennie. Czy smartfon może być dla dzieci narzędziem do nauki? Nowa, darmowa gra SugarBuster pozwala przenieść zdrowe nawyki z wirtualnego świata do prawdziwego życia. Pomysłodawcą aplikacji jest wrocławianin Tomasz Weber, którego syn jest chory na cukrzycę typu I.

Podawanie insuliny, ciągła kontrola poziomu cukru we krwi, a w plecaku - nieodłączny glukometr, pompa lub pen, glukagon i koniecznie coś słodkiego. Codzienność najmłodszych chorych na cukrzycę typu I różni się od życia ich rówieśników. Choroba wymaga planowania posiłków z wyprzedzeniem oraz podejmowania przez całą dobę decyzji o podawaniu konkretnej dawki insuliny lub zjedzeniu przekąski.

Jedynym możliwym leczeniem jest przyjmowanie insuliny, dbanie o aktywny tryb życia i właściwe odżywianie. Dyscyplina i podporządkowanie każdego dnia określonemu stylowi życia jest trudne, tym bardziej dla dzieci i młodzieży, u których cukrzyca typu I występuje najczęściej. Wg danych International Diabetes Federation (IDF) z 2017 roku w Polsce choruje na nią około 14,5 tys. osób do 19. roku życia. Od 1990 roku liczba nowych przypadków wśród dzieci wzrosła ponad pięć razy.

Reklama

Czy wiedzę na temat leczenia cukrzycy oraz zdrowego odżywiania można w lekki i ciekawy sposób przekazać także najmłodszym? Nowa gra mobilna SugarBuster spełnia tę potrzebę, łącząc edukację i rozrywkę. Za pomocą prostych mechanizmów dostarcza informacji na temat indeksu glikemicznego produktów, dobrych nawyków oraz skutków, jakie niesie za sobą nieprawidłowy poziom cukru i insuliny we krwi.

Wiedza zdobyta w trakcie gry przydaje się nie tylko chorym dzieciom, ich rodzicom i bliskim, ale także osobom pracującym z dziećmi (np. w przedszkolach i szkołach), dorosłym chorym na cukrzycę, a także wszystkim zainteresowanym zdrowym trybem życia i profilaktyką cukrzycową.

Nauka poprzez zabawę. Na czym polega SugarBuster?

Nie jest tajemnicą, że dzieci przepadają za kolorowymi i pysznymi przekąskami. SugarBuster również przygotował dla nich wiele smakołyków. Uczestnicy wybierają awatar swojej postaci i wyruszają w podróż po barwnej planszy, gdzie nie brakuje soczystych gruszek, smakowitych cukierków czy czekoladowych batoników.

Rozgrywka wymaga uwagi, spostrzegawczości, uczy podejmowania decyzji i szybkiego przyswajania wiedzy. Uczestnicy zbierają kolejne punkty, muszą jednak cały czas obserwować poziom cukru, który może nagle podskoczyć lub spaść. Gdy jest on zbyt wysoki, gracz musi szybko znaleźć insulinę, jeśli jest zbyt niski - szukać glukozy.

Gra jest darmowa i dostępna do pobrania w wersji mobilnej na Androida i iOS:
http://bit.ly/SugarBusterAndroid
http://bit.ly/SugarBusterIOS

Gra dla dzieci

Pomysłodawcą gry jest Tomasz Weber, mieszkaniec Wrocławia, tata 9-latka i 6-latka. Jego starszy syn Filip miał zaledwie dwa lata, gdy zdiagnozowano u niego cukrzycę typu I.

Tak zrodził się pomysł na grę mobilną SugarBuster, którą zrealizowało wrocławskie studio The Dust (Grupa Me & My Friends). Dzięki niej mali diabetycy mogą w każdej chwili sięgnąć po prostą i angażującą rozgrywkę, która uprzyjemni im codzienne zmagania z chorobą oraz nauczy właściwych zasad żywienia. Z grą poradzą sobie dzieci od 4. roku życia.

Lekarze chwalą SugarBuster

Po raz pierwszy aplikację SugarBuster testowały dzieci z cukrzycą, który wzięły udział w obozie szkoleniowym we Wrocławiu we wrześniu 2018 roku. Gra spodobała się uczestnikom w różnym wieku, zarówno chłopcom jak i dziewczynkom. Rekomendują ją również eksperci i diabetolodzy.

Lekarze podkreślają, że gra przybliża dzieciom zasady leczenia cukrzycy, podpowiada skuteczne zachowania i zachęca do odpowiedzialnej postawy. Gra SugarBuster uzyskała pozytywną opinię Katedry i Kliniki Endokrynologii i Diabetologii wieku rozwojowego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Teraz Tomasz Weber planuje nowe funkcjonalności SugarBustera i szuka sponsorów lub inwestorów, których wsparcie pozwoli na dalszy rozwój i promocję gry dla małych diabetyków. Do tej pory powstanie aplikacji finansował z własnych środków, z kolei jego żona już wcześniej zaangażowała się w edukację dorosłych i dzieci na temat cukrzycy. W ten sposób choroba syna zachęciła do działań na rzecz innych całą rodzinę.

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne objęło patronat nad grą SugarBuster.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy