Steam podsumowuje 2018 rok
Valve opublikowało interesujące podsumowanie 2018 roku z punktu widzenia sklepu Steam. Ujawniono sporo ciekawych danych statystycznych, a także nieco pomysłów na przyszłość. Wiemy na przykład, że każdego dnia w popularnej aplikacji logowało się średnio aż 47 milionów osób.
Na początek zestawienie tego, co udało się dokonać: rozszerzono narzędzia filtrowania treści, wprowadzono ograniczenia mające na celu wyeliminowanie tak zwanych "fałszywych gier" zarabiających na kartach. Dodano strony producenta i wydawcy oraz nowe opcji listy życzeń.
Do największych zmian doszło jednak zapewne w obrębie czatu Steam. "Celem było stworzenie narzędzia do komunikacji odpowiadającego współczesnym standardom" - zapewnia Valve. Jest więc czat grupowy, usprawniona lista znajomych oraz komunikacja głosowa oraz opcje transmisji na żywo.
W 2018 roku usprawniono też usługę Ekwipunku Steam, technologię wspierającą stałe przedmioty w grach takich jak PUBG, umożliwiając każdej grze posiadanie przedmiotów o unikalnych i właściwościach. W zeszłym roku na Steamie stworzono więc 3,8 miliarda przedmiotów.
Idąc nieco dalej w techniczne wyjaśnienia, Valve rozbudowało też infrastrukturę. Ulepszono wyszukiwanie i uruchomiono nowe serwery SQL z dyskami SSD z funkcją FAST o pojemności 2,7 petabajtów, aby nadążyć z wydaniem 1,7 miliarda kart, obsługą 488 milionów wymian, 245 milionów utworzonych emotikon i 218 milionów zrzutów ekranu opublikowanych w zeszłym roku.
Najbardziej imponująco brzmi chyba fragment, w którym firma ujawnia, że w 2018 roku dostarczyła ponad 15 eksabajtów (15 miliardów gigabajtów) danych do użytkowników. Dla porównania, cały ruch w Internecie w 2003 roku (rok uruchomienia Steam) szacuje się na 9,3 eksabajtów.
Plany na przyszłość to między innymi dalsze dzielenie się własnymi technologiami, choćby w zakresie ochrony przed atakami DDoS. Wersja gry na Steam będzie mogła wkrótce może korzystać z prywatnej sieci Valve i uzyskać te same zabezpieczenia przed atakami DoS co Dota 2 czy CS:GO.
Inne pomysły na 2019 roku to nowy mechanizm rekomendacji do lepszego wyszukiwania tytułów w sklepie, rozwój Steama w Chinach, odświeżenie biblioteki użytkowników, nowy system wydarzeń społecznościowych, rozwój platformy Steam.tv do transmisji na żywo oraz mobilny czat Steam.