W sieci pojawiły się pierwsze wrażenia z rozgrywki w sieciowym Fallout 76, w sam raz przed październikową premierą. Choć do debiutu zostały jeszcze dokładnie dwa tygodnie, otrzymujemy też pierwsze konkretne spojrzenie na produkcję w postaci materiałów wideo.
Z licznych zapowiedzi i pokazów dowiadujemy się między innymi, że powracają warsztaty z Fallout 4. Oznacza to, że nadal możemy wznosić budynki i systemy obronne z zebranych komponentów. Pojawiają się też nowe budowle, w tym zautomatyzowane zbieracze zasobów, dzięki który możemy wydobywać surowce z ziemi - w określonych miejscach.
Nowością w Fallout 78 jest C.A.M.P. (Certyfikowany Automat Mobilnej Produkcji). Osobisty warsztat, umieścimy w dowolnym miejscu w świecie, jako bazę domową, z opcjami szybkiej podróży i odradzania się. Co ważne, wszystkie wzniesione nieopodal budowle zostają składowane i opisane projektami, aby można je było szybko odbudować lub stworzyć kopie ulubionych instalacji jeśli zamierzamy przestawić nasz C.A.M.P. na inne miejsce.
W grze pojawiają się też publiczne warsztaty, które można odblokować poprzez walkę. Te dostarczają bezpłatnych materiałów do budowy stacji rzemieślniczych, wydobywania surowców, wznoszenia struktur obronnych chroniących przed atakami stworzeń i wrogich graczy oraz do eksperymentowania z budowlami, aby stworzyć nowe projekty.
Jak na postapokaliptyczną rzeczywistość przystało, nie zabraknie elementów sztuki przetrwania. Warto trzymać się z dala od promieniowania, spać w bezpiecznych łóżkach, jeść gotowaną żywność i pić czystą wodę. Co więcej, zużywa się także nasze wyposażenie, więc trzeba je co jakiś czas naprawiać.
Z poprzednich odsłon serii powraca także system atrybutów S.P.E.C.I.A.L.: siła, percepcja, wytrzymałość, charyzma, inteligencja, zwinność i szczęście. Jeden punkt otrzymujemy wraz z każdym zdobytym poziomem, aż do 50. Punkt można też użyć, aby wybrać kartę profitu, związaną z daną kategorią - to rozwiązanie przypominające perki ze starszych części cyklu.
Możemy też korzystać z szybkiej podróży, by odwiedzać wcześniej odkryte miejsca, wpłacając opłatę w kapslach, zwiększającą się wraz z dystansem i poziomem gracza. Szybka podróż jest bezpłatna w przypadku podróżowania do towarzyszy, C.A.M.P. lub wejścia do Krypty 76.
Jeśli polegniemy w trakcie walki, inni gracze mogą nas wskrzesić, jeśli mają pod ręką stimpak i działają wystarczająco szybko. Jeśli nas nie wskrzeszą, możemy wybrać punkt odrodzenia dla szybkiej podróży na mapie świata. Kiedy giniemy, zostawiamy wszystkie zebrane śmieci (np. komponenty do budowy) i w momencie odrodzenia otrzymujemy zadanie odzyskania ich.
Kolejna innowacja to mapa świata, która została przeniesiona z Pip-Boya na własny kolorowy ekran, z nowymi opcjami, takimi jak dostęp do trybu fotograficznego i menu społeczności. Szacunkowe położenie innych graczy również jest zaznaczone na mapie świata, więc możemy się z nimi spotykać lub wybrać mniej standardowe ścieżki.
Jest też dobrze znany system V.A.T.S., który działa teraz w czasie rzeczywistym i jest użyteczny przy lokalizowaniu wrogów - co jednak kosztuje PA. Podczas walki gracz kontra gracz, działanie w ukryciu wpływa na V.A.T.S. i widoczność na ekranie. Drużyny dzielą się łupem po pokonaniu wrogów. Każdy gracz, który pomaga przy zgładzeniu stworzenia, otrzymuje pełne Punkty Doświadczenia.
Pewną innowacją jest także fakt, że możemy zdecydować się na dowolny wygląd postaci, zachowując przy tym premie pancerza. Oznacza to, że gracze w Fallout 76 będą wyglądać bardzo różnie - będziemy widzieli osoby w pancerzach bojowych, pancerzach bandytów i przyjaznych niebieskich strojach z Krypty 76. Będą też gracze w kostiumach klaunów, rangerów i nie tylko.
Na koniec nieco o bombach atomowych: duża część zadań opiera się o koncepcję graczy, którzy stają się jednoosobowymi potęgami atomowymi. Po odpaleniu atomówki dochodzi nie tylko do napromieniowania całego obszaru i pojawienia się zabójczych stworzeń, ale pojawiają się też unikatowe zasoby, które można zebrać, a następnie wytworzyć niepowtarzalne wyposażenie wysokiego poziomu.