Samsung prześwietlił mózgi graczy

Firma Samsung Electronics Polska, we współpracy z Wojskowym Instytutem Medycyny Lotniczej (WIML), przeprowadziła eksperyment, w którym pod lupę trafili gracze, a w zasadzie: ich mózgi.

W badaniu mierzącym czas reakcji oraz poziom skupienia graczy w trakcie rozgrywki, wzięło udział sześciu wytrawnych gamerów. Każdy z nich przeszedł badanie EEG, podczas którego sprawdzono, jak ich mózg reaguje na bodźce przed i po stymulacji sesją gamingową na 32 calowym monitorze Samsung C32HG70 z serii QLED Gaming Monitor.

Co trzeci z nas jest graczem

W środowisku graczy najliczniejszą grupę stanowią obecnie użytkownicy grający na komputerach klasy PC. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez The Entertainment Software Association (ESA) , społeczność graczy na całym świecie liczy już ponad 1,8 mld członków. Zdecydowaną większość z nich stanowią gracze korzystający z komputerów stacjonarnych: 1,2 mld osób.

Reklama

Średnia wieku typowego gracza oscyluje dzisiaj w granicach 18-35 lat. W większości są to mężczyźni (59 proc.), jednak z roku na rok sukcesywnie wzrasta też populacja graczek (aktualnie 41 proc.).

Statystycznie rzecz ujmując, co trzeci człowiek na ziemi przynajmniej raz w życiu miał styczność z grami komputerowymi bądź trzymał pada w dłoniach.

Mózg w milisekundach

Fenomenowi mózgu gracza postanowiła przyjrzeć się bliżej firma Samsung Electronics Polska, która wspólnie z Wojskowym Instytutem Medycyny Lotniczej w Warszawie przeprowadziła unikatowy na polską skalę eksperyment medyczny.

Specjaliści z WIML zbadali czas reakcji mózgu gracza komputerowego. Neurolodzy przebadali sześciu zapalonych graczy, reprezentujących popularne redakcje blogów i stron internetowych. Każdy z badanych przeszedł trójfazowe badanie, w skład którego wchodziły:

  • pomiar fal mózgowych za pomocą elektroencefalografu (badanie EEG) na klasycznym monitorze z częstotliwością odświeżania 60HZ
  • stymulację mózgu podczas sesji gamingowej na grze Battlefield 1 i monitorze Samsung C32HG70
  • ponowne badanie EEG, mierzące czas reakcji mózgu graczy bezpośrednio po stymulacji gamingowej

Pierwsza i trzecia część badania została przeprowadzona w pracowni neurofizjologii Kliniki Neurologii WIML. Badanym przedstawiono serię kilkudziesięciu obrazów - bodźców. Wszystkie obrazy były prezentowane badanym w losowej kolejności. Wyświetlały się w 2-, 3-, 4- i 5-sekundowych odstępach. Zadaniem każdego z egzaminowanych pacjentów było możliwie najszybsze rozpoznanie prezentowanego bodźca i zakwalifikowanie go do określonej grupy. W obu fazach badania specjaliści WIML zmierzyli czas reakcji mózgów graczy na serię bodźców, a także trafność podejmowanych przez nich decyzji po i przed stymulacją gamingową na monitorze Samsung C32HG70.

Granie na pełnych obrotach (mózgu)

Wyniki badania dowiodły, że po sesji gamingowej na monitorze Samsung C32HG70 mózgi przebadanych graczy reagowały zdecydowanie szybciej, a oni sami podejmowali bardziej trafne decyzje.

Średni czas właściwego rozpoznawania bodźców istotnych znaczeniowo przed sesją gry na komputerze wyniósł u graczy 864 milisekundy (różnice i wahnięcia w reakcjach sięgały +/- 83 msek).

Po niemal półgodzinnej sesji na monitorze gamingowym Samsung C32HG70 o wysokiej częstotliwości odświeżania (144Hz) - był już zupełnie inny. Czas reakcji gracza zdecydowanie poprawił się, oscylował bowiem w granicach 762 milisekund +/- 63 msek. Oznacza to, że każdy z graczy reagował na bodźce wizualne średnio o ponad 100 milisekund szybciej. Różnica najlepiej uwidacznia się na poniższym wykresie:

Po badaniu gracze jednogłośnie przyznali, że odczuli przyspieszenie czasu ich reakcji po skorzystaniu z monitora firmy Samsung.

- Byłem zdziwiony, ale faktycznie poczułem różnicę. Po sesji gamingowej na monitorze Samsung czułem, że reagowałem szybciej i trafniej rozpoznawałem obiekty wyświetlane na monitorze, popełniłem też znacznie mniej błędów - stwierdził po eksperymencie jeden z przebadanych graczy.

Gracze zwrócili również uwagę na fakt, że na monitorze Samsung QLED Gaming Monitor C32HG70, z matrycą osiągającą 144Hz częstotliwości odświeżania i 1-milisekundowy czasem reakcji, nie występowały efekty takie jak smużenie, artefakty graficzne czy rozmywanie obrazu, a prezentowane treści wyświetlały się płynnie i szybko, dzięki czemu mogli reagować błyskawicznie i poprawnie.

Granie na zdrowie

Eksperyment medyczny badający zachowanie mózgu gracza podczas sesji gamingowej, zrealizowany wspólnie przez Samsung Electronics Polska oraz WIML, wpisuje się w globalny trend neuro-nauk, dla których to zagadnienie już od kilku lat stanowi przedmiot pogłębionych badań.

W ostatnim czasie międzynarodowa grupa badaczy, której liderem jest Marc Palaus z Universitat Oberta de Catalunya w Barcelonie, przestudiowała ponad 116 badań naukowych, dotyczących korelacji między graniem w gry komputerowe, a funkcjonowaniem mózgu oraz wpływem gier na strukturę tego organu.

W publikacji Frontiers in Human Neuroscience naukowcy wyciągnęli wnioski z setek innych badań stwierdzając ogólnie, że gry wideo pozytywnie wpływają na naszą wyobraźnię, skupienie i zdolność percepcji. Dzieje się tak z uwagi na to, że podczas grania w gry komputerowe mózg gracza wykazuje zdolność do utrzymania uwagi długotrwałej uwagę na postawionym przed nim zadaniu. Badacze zwrócili również uwagę na fakt, że mózg gamera wykazuje wzmożoną aktywność w wybranych rejonach, które w przypadku osób, które nie miały styczności z grami komputerowymi zazwyczaj pozostają uśpione.

Istnieją również naukowe dowody na to, że gry wideo wpływają funkcjonalnie na strukturę samego mózgu, rozwijając w nim obszary odpowiedzialne za inteligencję wizualno-przestrzenną. Przykładowo tzw. pro-gamerzy, mogący pochwalić się dłuższym stażem gamingowym, mają często powiększony hipokamp.

Wnioski płynące z badania zrealizowanego przez Samsung Electronics Polska oraz WIML, nie tylko wpisują się w globalne dociekania naukowców nad fenomenem mózgu gracza, lecz dodatkowo je uzupełniają o nową, technologiczną perspektywę dowodząc, że w zależności od specyfiki wykorzystywanego monitora, mózgi graczy reagują inaczej.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Samsung
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy