Rosną wydatki na gaming w Polsce. Już 12% graczy korzysta z chmury
Rynek gamingowy w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, stając się jednym z kluczowych sektorów w branży rozrywkowej. Polacy wydają coraz więcej na ten rodzaj rozrywki. Według najnowszych danych PMR Market Experts ponad połowa graczy płaci za gry i dodatki do nich. Szacuje się, że do 2029 roku 3 miliony polskich gospodarstw domowych będzie posiadać konsolę do gier, a duży potencjał na rozwój rynku eksperci upatrują w cloud gamingu.
Największy udział w strukturze wydatków na gry wideo w Polsce ma segment gier mobilnych, społecznościowych i przeglądarkowych. Aktualnie plasuje się on na poziomie 36%. Do determinujących czynników z pewnością można zaliczyć dużą dostępność urządzeń mobilnych oraz łatwy dostęp do internetu. Na drugim miejscu znajdują się gry PC (33%), a podium zamykają gry na konsole z 30-procentowym udziałem w rynku. Jednak według prognoz to ten ostatni segment będzie odznaczał się w kolejnych latach największą średnioroczną stopą wzrostu. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2024-2029 wyniesie 7,5%, co oznacza, że pod koniec prognozowanego okresu udział tego segmentu przewyższy udział PC-ów. Wpływ na to ma łatwy dostęp do konsol i stosunkowo niski koszt początkowy, jaki musi ponieść gracz.
Analitycy PMR Market Experts wskazują na duży potencjał platform cloud gamingowych. Aktualnie z tzw. chmury korzysta ok. 12% graczy, a kolejne 31% wyraża zainteresowanie nimi. Z danych zawartych w raporcie "Rynek gamingowy w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029." wynika, że 44% graczy korzysta tego typu płatnej rozrywki przez cały rok, 10% przez okres 7-11 miesięcy, a 24% przez pół roku i krócej. Jednak ⅕ użytkownikom wystarcza wyłącznie darmowa wersja, pomijając płatne plany taryfowe, co daje duże pole na rozwój tego segmentu w kolejnych latach.
Już teraz komputer i smartfon są obecne odpowiednio w 79% i 88% domów w Polsce. A wiele wskazuje na to, że w nadchodzących latach liczba polskich gospodarstw z przynajmniej takim jednym urządzeniem będzie rosnąć. Wzrost dotyczy także konsol. W 2023 r. ich liczba zwiększyła się o 12% w porównaniu do 2022 roku. Szacuje się, że do 2029 roku ponad 3 miliony rodzin będzie posiadać takie urządzenie. Na taką sytuację będzie miało wpływ pojawienie się konsol nowej generacji oraz tych w wersji mobilnej i przenośnej.