Richard Garriott: "Większość projektantów jest do dupy"

Kontrowersyjne słowa Richarda Garriotta, legendarnego developera, który obecnie pracuje nad finansowanym za pośrednictwem Kickstartera MMO Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues.

W jednym z wywiadów stwierdził, że większość dzisiejszych projektantów "jest do dupy". W rozmowie z serwisem PC Gamer Garriott stwierdził, że większość dzisiejszych projektantów gier ma niewielkie umiejętności i jest do niczego.

"Uważam, że jest kilku świetnych projektantów. Chris Roberts jest jednym z nich, również Will Wright i Peter Molyneux. Oni istnieją, ale patrząc całościowo uważam, że poziom projektantów w naszej branży jest dużo niższy niż potrzebujemy. Tej sztuki bardzo trudno się nauczyć" - mówi Garriott.

Reklama

"Poza kilkoma wspomnianymi wyjątkami, nie spotkałem nikogo w naszej branży, kto byłby choć tak dobrym projektantem, jak ja. Nie mówię tego, dlatego, że jestem genialny. Wielu designerów naprawdę ssie i wiem, dlaczego" - dodaje słynny producent gier.

Według Lorda Britisha, idealnym projektantem byłaby osoba, która potrafiłaby nie tylko wymyślić koncept gry i jej mechanizmy, ale też znałaby się na innych aspektach procesu producenckiego, w tym na programowaniu i grafice. To pozwoliłoby jej stworzyć lepszą produkcję. A tymczasem jak przekonuje Garriott dzisiaj projektantem może być niemal każdy, kto nie radzi sobie w kodowaniu lub nie ma zmysłu artystycznego.

Lord British zwraca też uwagę na jeszcze jedną dość poważną wadę. Według niego, spora grupa projektantów jest po prostu "leniwa". Dlatego też tworzą kolejne klony swoich ulubionych gier, nieznacznie je modyfikując, np. dodając do nich tylko większe bronie lub więcej apteczek zamiast zrobić coś całkowicie nowego. Oczywiście to przesada, ale nie sposób nie zgodzić się z rozumowaniem Garriotta.

Mimo wszystko jego wypowiedź wywołała spore kontrowersje. Niektórzy twierdzili, że twórca Ultimy przesadził, zwłaszcza, że on sam w ciągu ostatnich kilku latach nie zrobił dobrej gry. Lord British postanowił zabrać ponownie głos i wyjaśnić swoje słowa. W komentarzu pod artykułem o pamiętnej wypowiedzi w serwisie Gamasutra Garriott odniósł się do swoich słów.

"Chodziło mi o to, że projektowanie gier jest najtrudniejszą, ale i najcenniejszą sztuką w naszej branży. Każda firma żyje i umiera opierając się na talencie swojego zespołu projektantów i nie poradziliśmy sobie dobrze z wykreowaniem talentów, których potrzebujemy. Systemy edukacyjne nie zajmują się tym zagadnieniem w taki sam sposób jak programowaniem czy grafiką. Nie chciałem się wywyższać, tylko stwierdzić, że projektowanie gier jest trudnym zajęciem" - pisze Garriot.

CD Action
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy