PS5 z dwoma trybami dla gier ze starszych konsol?
Spory "przeciek" informacji na temat konsol nadchodzącej generacji ujawnia nie tylko wstępne możliwości PlayStation 5 oraz Xbox Series X, ale także informacje na temat wstecznej kompatybilność na urządzeniu produkowanym przez Sony. Mamy podobno otrzymać dwa różne tryby emulacji.
Na początek jednak szczegóły na temat źródła "przecieku". Wygląda na to, że ktoś z firmy AMD opublikował w serwisie GitHub wyniki testów układów scalonych, które mają napędzać obie konsole. Dane nie są publiczne, lecz i tak zdążyły już kilka razy okrążyć internet, trafiając na fora dyskusyjne.
Wyniki mają pochodzić sprzed kilku miesięcy, więc mogą nie przedstawiać tego, co ostatecznie otrzymamy. Jeśli jednak im wierzyć, to Xbox Series X będzie sprzętem nieco mocniejszym, z 56 jednostkami obliczeniowymi (1700 MHz ) oraz pamięcią GDDR6 z transmisją 560 GB na sekundę.
Dla porównania, PlayStation 5 ma dostać 36 jednostek obliczeniowych z taktowaniem 2000 MHz , a do tego pamięć GDDR6 z przepustowością danych na poziomie 448 GB na sekundę, a być może 512 GB/s. Nie znamy jednak szczegółów na temat jakże istotnej sfery CPU.
Są to liczby dużo większe niż obecna generacja. Dość powiedzieć, że taktowanie rdzenia graficznego PlayStation 4 Pro to 911 MHz, więc PS5 ponad dwukrotnie zdubluje tę wartość. Podobnie jest z pamięcią. Ciekawe jest także właśnie w przypadku kompatybilności wstecznej.
Nowe urządzenie Sony ma bowiem dwa specjalne tryby działania dla starszych gier. Standardowe działanie układu graficznego określane jest jako "Gen2". Jeśli jednak włączymy produkcję z PS4, otrzymamy "Gen1", a dla zwykłego PlayStation 4 uruchomi się "Gen0".
Oba te tryby będą miały za zadanie symulować poprzednie konsole, odpowiednio obcinając możliwości. Nie jest jednocześnie jasne, co stanie się w przypadku jeszcze starszych tytułów, tych pochodzących z PlayStation 3 czy nawet PS2. Czy nie będą w ogóle wspierane? Czas pokaże.