Przełomowy sukces Intela: XeSS dostępny w ponad 200 tytułach
Intel X Super Sampling, czyli słynna technologia upscalingu XeSS od Intela, osiągnęła istotny kamień milowy. Działająca na bazie sztucznej inteligencji funkcja będąca swoistą konkurencją dla DLSS od NVIDII i FSR od AMD, zintegrowana jest już z ponad 200 grami wideo. A to dopiero początek!
Upscaling w branży gier wideo to zjawisko, które występuje już na porządku dziennym. NVIDIA ma swoje DLSS (Deep Learning Super Sampling), nomen omen prężnie rozwijające się, natomiast AMD obsługuje FSR (FidelityFX Super Resolution). Intel XeSS działa na podobnych mechanizmach i jego zadaniem jest poprawienie płynności oraz wydajności w grach wideo, jak również zwiększenie liczby klatek na sekundę.
Intel XeSS operuje na bazie skalowania przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Przy wysokiej wierności zachowanego obrazu i dużej rozdzielczości jesteśmy w stanie osiągnąć znacznie płynniejszą rozgrywkę. "Uczenie maszynowe pomaga syntetyzować obrazy, które są bardzo zbliżone do jakości natywnego renderowania ultra-wysokiej rozdzielczości, rekonstruując szczegóły subpikseli z sąsiednich pikseli, a także poprzednich klatek z kompensacją ruchu" - czytamy w technicznym opisie.
Wg. informacji ze SteamDB, czyli agregatora danych z serwisu Steam, już ponad 200 gier zintegrowanych jest z technologią Intel XeSS. W bieżącym 2024 roku gigant technologiczny przeprowadził prawdziwą ekspansję wspierając aż 82 gamingowe pozycje. Przykładowo w roku ubiegłym Intel zaoferował wsparcie 47 gier, natomiast w dwóch poprzednich latach łącznie - 38.