Po roku oczekiwań Metro Exodus zadebiutuje na Steamie w przyszłym tygodniu
Zgodnie z zapowiedziami, strzelanka Metro Exodus w wersji PC ukaże się na Steamie dokładnie rok po premierze w sklepie Epic Games Store, kończąc tym samym sagę pełną kontrowersji i zawiedzionych fanów. Produkcja była bowiem pierwszym większym przypadkiem wyłączności dla sklepu Epic Games.
Sprawa była o tyle zaskakująca, że decyzję zaanonsowano 29 stycznia 2019 roku, zaledwie dwa tygodnie przed debiutem. Zdążono już nawet wydrukować pudełka z logo Steam, które trzeba było następnie błyskawicznie zaklejać. Najwidoczniej taka decyzja musiała bardzo się opłacać twórcom.
Jeśli składaliśmy zamówienie przedpremierowe na Steamie, grę nadal mogliśmy pobrać i włączyć w tej aplikacji, więc nie będzie to do końca premiera. Wszystkie wersje pudełkowe na PC były już jednak aktywowane wyłącznie w Epic Games Store. Jak można się domyślać, gracze nie byli zadowoleni.
Tak samo Valve, co potwierdzał specjalny komunikat, który firma dodała na stronie produktu z Metro Exodus. To chyba pierwszy raz, gdy właściciele sklepu zdecydowali się na taki krok. Co więcej, nie przebierali w słowach - oczywiście, na tyle, na ile mogli sobie pozwolić.
Wtedy jeszcze Epic Games Store nie miało większych problemów z przyciąganiem na wyłączność mniejszych, niezależnych produkcji, lecz twórcy gier wysokobudżetowych się wstrzymywali - do czasu The Division 2 od Ubisoftu. Metro Exodus było drugie w kolejce.
Przyczyn jest wiele. Co najważniejsze, lepszy przelicznik pieniędzy. 88 procent zysków dla twórców, zaledwie 12 procent dla właściciela sklepu. Co więcej, nie ma też mowy o żadnych poziomach - to stałe wartości, dla wszystkich twórców, bez względu na sprzedaż i nazwę wydawcy.
Dla porównania: standardowa umowa z Valve zakładała dotychczas, że 30 procent sprzedaży trafia do Valve, a reszta do twórcy gry. Niedawno sytuacja uległa zmianie: po osiągnięciu obrotu 10 milionów dolarów sprzedaży, proporcje zmienią się na 75/25, a po przekroczeniu 50 milionów - na 80/20.
Są też pewne gwarancje, choć to raczej oferta dla mniejszych firm. Jeśli twórcy zgodzą się wydać swoją produkcją wyłącznie w Epic Games Store, mogą liczyć na wsparcie marketingowe, pomoc finansową podczas tworzenia produkcji, a także gwarancje zysków już po premierze.