PlayStation 4: Japońska moda na sukces
Trudno oprzeć się wrażeniu, jakoby sukces PlayStation 4 był jeszcze bardziej imponujący od dominacji rynkowej poprzedniego systemu Sony - konsoli PS2.
Konsola Japończyków to najszybciej sprzedający się stacjonarny system do gier w historii branży gier. W ciągu dwóch lat od momentu premiery PlayStation 4 rozeszło się na całym świecie w łącznej liczbie ponad 30 milionów egzemplarzy - to jeszcze lepszy wynik od wcześniejszych dokonań platformy PlayStation 2, która trafiło do prawie 160 milionów konsumentów! Skąd tak duże zainteresowanie? Shuhei Yoshida ma kilka pomysłów, które mogą pomóc w odpowiedzi na to pytanie.
W rozmowie z dziennikarzami serwisu GameSpot, Yoshida stwierdził, że w przypadku projektowania PS4 Sony całkowicie zmieniło swoje dotychczasowe podejście. PS3 miało być "super-komputerem", ale jak się później okazało ambitny plan stał się bardzo problematyczny dla producentów gier, którzy nie mogli sobie poradzić z kodem.
"Dlatego przy produkcji PS4 przyświecała nam idea możliwie największego ułatwienia użytkowania sprzętu zarówno przez deweloperów, jak i konsumentów. Wydaje mi się, że tym razem naprawdę udało nam się osiągnąć zamierzony cel" - mówi Yoshida.
"Poza tym większa dostępność systemu przyciągnęła wielu niezależnych twórców, ich wsparcie w postaci wciągających gier typu indie okazało się bardzo pomocne" - dodaje Yoshida.
Ponadto Shuhei Yoshida stwierdził, że konsola PS4 przyciągnęła sporo nowych osób, które wcześniej nie posiadały konsoli: "Wśród użytkowników PlayStation 4 spory odsetek osób to ludzie, którzy nie posiadali żadnego sprzętu do gier nawet poprzedniej generacji (PS3, X360, WII)" - mówi Yoshida.
Wygląda na to, że Sony nie zamierza wcale zwalniać tempa - pomimo naprawdę ciekawej oferty ekskluzywnych tytułów na konkurencyjną platformę - Xbox One i chwilowej niedyspozycji na amerykańskim rynku w ubiegłym miesiącu, ich system nadal jest rozchwytywany.
Według raportu Financial Times dobra passa nie opuszcza PlayStation 4, a dowodem na to może być choćby rekordowa sprzedaż konsoli podczas tamtejszego święta zakupów określanego mianem Black Friday.
"Byliśmy świadkami najbardziej udanego Czarnego Piątku w historii firmy. Pogłoski o końcu konsol były mocno przesadzone" - powiedział szef Sony Computer Entertainment, Andrew House.
"Teraz musimy skoncentrować swoje siły na powtórzeniu sukcesu konsoli PlayStation 2 - lub nawet przebiciu go, jeśli to możliwe" - dodał House.
Tempo sprzedaży obu systemów (PS2 i PS4) jest porównywalne. W ciągu pierwszych trzech lat od momentu wprowadzenia systemu PlayStation 2 firmie Sony udało się dotrzeć do 51 milionów użytkowników, pod koniec 2005 roku liczba ta uległa niemal podwojeniu (100 mln kupionych konsol).
PlayStation 4 z aktualnym wynikiem 30 mln konsol na koncie, żeby dorównać poprzedniczce będzie musiało w 2016 roku znaleźć ponad 20 milionów nowych właścicieli. Czy jest to możliwe? Biorąc pod uwagę zapowiedziane na ten czas ekskluzywne tytuły oraz niedawną obniżkę sugerowanej ceny konsoli, wydaje się to, jak najbardziej realnym założeniem.