Play of Battle: Polska strategia zmieni spojrzenia na współczesne konflikty?
Polskie gry wideo są coraz bardziej znane na całym świecie. Nasz kraj ugruntowują tak wielkie marki, jak trylogia Wiedźmina, Cyberpunk 2077, Dying Light czy ostatni remake Silent Hill 2 - również stworzony przez polskie studio. Jedną z najciekawiej zapowiadających się gier jest Play of Battle. Produkcja z gatunków Grand Strategy oraz Real Time Strategy. Porozmawialiśmy z wiceprezesem spółki Play of Battle o procesie twórczym tej gry.
Play of Battle jest jednym z najbardziej oczekiwanych projektów w polskim przemyśle gamingowym. Zainteresowanie geopolityką wśród Polaków i nie tylko w ostatnich latach wzniosło się na wyżyny. Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała, że Polacy zaczęli masowo interesować się taktykami wojennymi, planami obrony terytorialnej czy innymi elementami, które w obecnych czasach są szeroko omawiane w różnych mediach. Wojna tuż za granicami Polski skłania nas do tego, by mieć jak najlepszą wiedzę o wojskowości. W 2023 r. warszawskie studio zaprezentowało demo Play of Battle po raz pierwszy. Prezentacja odniosła ogromny sukces, przyciągając ponad 500 osób.
Naprzeciw oczekiwaniom wychodzi spółka Play of Battle S.A., która zajmuje się tworzeniem wspomnianej produkcji. Będzie to gra strategiczna osadzona we współczesnych czasach. Będziemy mogli kierować wojskami na różnych terytoriach w różnych regionach świata. Nie zabraknie także bitew, które miały miejsce w ostatnich latach na terenie Ukrainy. W tytuł zaangażowane są bardzo znane postacie świata wojska. Mowa m.in. o gen. Waldemarze Skrzypczaku, prof. Normanie Daviesie czy Jacku Bartosiaku - współtwórcy Armii Nowego wzoru.
Porozmawialiśmy z Jarosławem Kotowskim m.in. o tym, jak wygląda proces tworzenia gry, ile wynosi jej budżet oraz czy trudno było zainteresować projektem gry wideo ekspertów od wojskowości. Zapraszamy do lektury wywiadu.
Krzysztof Chałabiś, Interia: - Czym jest Play of Battle? Jak można najlepiej określić tę grę?
Jarosław Kotowski (Wiceprezes Play of Battle S.A.): - Play of Battle to unikalne połączenie gatunku Grand Strategy i Real Time Strategy (RTS). To gra która jest osadzona w naszej obecnej rzeczywistości i czasach nam współczesnych (2008-2025), pozwalająca zasmakować dylematów jakie stoją przed kierownictwem państwa czy dowódcami wojskowymi w zakresie dyplomacji, ekonomii, czy współczesnej wojny. Bitwy RTS w Play od Battle odbywają się w wiernie odwzorowanych, rzeczywistych lokacjach. Mapy są wybierane w punktach zapalnych na świecie (Europa Wschodnia, Bliski Wschód, Półwysep Koreański i Pacyfik). Oddają miejsca krytycznych bitew, które się odbyły (np. lotnisko Hostomel), jak również przewidywanych starć według scenariuszy tworzonych przez ekspertów geopolityki. Pracujemy obecnie nad demem, gdzie gracz będzie mógł zagrać Polską w hipotetycznym roku 2022, po szybkim upadku Ukrainy oraz w trakcie wojny hybrydowej prowadzonej przeciwko Polsce jak i w trakcie rosyjskiej inwazji na Polskę. Przygotowaliśmy cztery mapy odwzorowujące miejscowości,
gdzie naszym zdaniem doszłoby do kluczowych bitew: Braniewo, Przesmyk Suwalski, Pilica, Żerań (Wschodnia Warszawa). Demo zostanie zaprezentowane 30 października 2024 r. w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. Zapraszamy do bezpłatnej rejestracji na oficjalnej stronie gry.
Jaka jest geneza powstania gry Play of Battle?
- Rozpoczęcie prac nad konceptem gry Play of Battle nastąpiło w roku 2021, to wtedy narodził się pomysł czym gra ma być oraz jakie wartości ma przedstawiać. Założycielami spółki są Jacek Bartosiak, Jarosław Kotowski, spółka Noobz from Poland S.A. oraz Zbigniew Pisarski. Do zespołu dołączyli również eksperci z różnych dziedzin geopolitycznych, militarnych czy ekonomicznych tacy jak: Pułkownik Krystian Zięć, Profesor Norman Davies - renomowany brytyjski i polski historyk, Gen. w st. spocz. Waldemar Skrzypczak - były dowódca Polskich sił lądowych, George Friedman - amerykański geopolityk i pisarz jak również Jarosław Grzywiński - były CEO Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.
Jak długo już trwa proces produkcji?
- W 2022 roku Jacek Bartosiak został mianowany jako Prezes Zarządu spółki Play of Battle S.A. i to wtedy rozwój spółki i projektu zaczął nabierać rozpędu. Rozpoczęty został proces tworzenia zespołu deweloperskiego, który jest rozbudowywany do dziś. Udało się pozyskać wiele talentów, które tworzyły jedne z najlepiej odbieranych gier na świecie jak m.in. The Witcher 3 Wild Hunt, This War of Mine, Cyberpunk 2077, Gwent: The Witcher Card Game oraz Total Tanks Simulator - jedna z najbardziej popularnych gier RTS w Polsce. W drugim kwartale 2023 roku rozpoczęły się prace nad produkcją gry. Głównym celem było określenie technologii, mechanik rozgrywki, narzędzi do produkcji oraz opracowanie szaty graficznej gry. W październiku 2023 roku odbyła się pierwsza publiczna prezentacja dema gry. Na początku 2024 zaczęliśmy komunikować postępy nad grą za pośrednictwem mediów społecznościowych. W kwietniu 2024 roku podpisana została umowa inwestycyjna z Alioth Group, której prezes Krystian Zięć dołączył do zarządu Play of Battle. W sierpniu 2024 roku, w ramach targów GamesCom, przedstawiliśmy grę zagranicznym inwestorom, projekt spotkał się z pozytywnym odbiorem. Prowadzimy rozmowy o możliwościach współpracy z dużymi podmiotami zagranicznymi.
Ile osób jest zaangażowanych w tworzenie gry?
- Nad grą pracuje obecnie zespół ponad 20 programistów, designerów, artystów oraz specjalistów QA.
Czy trudno było znaleźć twórców gier, którzy chcieliby się podjąć produkcji o tak szczegółowej i specyficznej tematyce?
- Nie było to aż tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Polska jest szczególnym rynkiem, na którym tytuły z gatunków takich jak Grand Strategy i Real Time Strategy cieszą się dużym zainteresowaniem. Jesteśmy również krajem o bogatej historii, co przekłada się na większe zainteresowanie wśród specjalistów, którzy chcą tworzyć realistyczne gry osadzone w współczesnym świecie geopolityki. Niemniej zdajemy sobie sprawę z faktu, że polskie spółki gamedev specjalizują się w produkcji gier typu RPG, czy Survival, a niekoniecznie gier strategicznych. Naszą ambicją jest stworzenie pierwszej polskiej gry strategicznej, która będzie znana na całym świecie.
Co jest najtrudniejsze w procesie produkcji Play of Battle?
- Ze względu na stopień skomplikowania gry, napotkaliśmy sporo wyzwań, choć wszystkie udało nam się rozwiązać. Zaczynając od wyboru silnika (ani Unreal ani Unity nie nadają się do gier strategicznych), poprzez tworzenie własnych frameworków i rozwiązań technologicznych, aż po optymalizację. Przykładowo jedna mapa RTS ma na sobie ponad 1 500 obiektów. Nie mniejszym wyzwaniem jest design gry. Już samo stworzenie gry Grand Strategy jest skomplikowane ze względu na mnogość mechanik, połączenia między nimi, jak również odpowiednią głębokość poszczególnych systemów czy mechanik. Do tego łączymy warstwę Grand Strategy z RTSem, co samo w sobie powoduje wiele komplikacji. Wierzymy, że finalna gra będzie czymś bardzo innowacyjnym i zaoferujemy niebanalny gameplay szerokiej rzeszy graczy. Największym wyzwaniem jest połączenie realizmu z dynamiczną, angażującą rozgrywką. Pracujemy nad tym, by każdy aspekt gry, od odwzorowania lokacji po taktyczne i strategiczne decyzje, oddawał prawdziwy charakter współczesnych konfliktów. Wymaga to ścisłej współpracy między naszymi zespołami technicznymi a ekspertami z zakresu wojskowości i geopolityki, co czasem rodzi wyzwania logistyczne i koncepcyjne.
Czy trudno było zainteresować tym projektem znanych ekspertów od wojskowości lub historii?
- Nie, wręcz przeciwnie - wielu ekspertów z dziedzin wojskowości, geopolityki i historii było od samego początku zainteresowanych współpracą przy projekcie. Zależało nam na tym, by Play of Battle nie tylko oddawało ducha realistycznych konfliktów, ale także stało się platformą edukacyjną i refleksji nad współczesnym światem. Eksperci, tacy jak George Friedman, prof. Norman Davies czy gen. Waldemar Skrzypczak, dostrzegli potencjał projektu i jego rolę w szerzeniu wiedzy o współczesnych zagrożeniach geopolitycznych.
Skąd pomysł na to, by Jacek Bartosiak się zaangażował w świat gier wideo?
- Jacek Bartosiak, będąc cenionym ekspertem w dziedzinie geopolityki, zawsze interesował się sposobami przekazywania wiedzy na temat globalnych konfliktów w nowoczesny sposób. Gry wideo jako medium interaktywne, pozwalają na zaangażowanie graczy w skomplikowane scenariusze geopolityczne, co idealnie wpisuje się w jego misję edukacyjną. Zaangażowanie się w Play of Battle to naturalne przedłużenie jego działalności i sposobu, w jaki chciał dotrzeć do młodszej generacji. Niemniej istotna jest bardzo pozytywna “chemia" pomiędzy mną a dr. Jackiem Bartosiakiem. Wspólnie wyrażamy przekonanie, że pracujemy nad czymś ciekawym i potencjalnie bardzo dużym.
Czym ta gra będzie wyróżniała się na tle innych dostępnych na rynku?
- Play of Battle wyróżnia się przede wszystkim realistycznym odwzorowaniem współczesnych konfliktów, opartych na prawdziwych lokacjach i scenariuszach geopolitycznych tworzonych przez ekspertów. Połączenie mechanik Grand Strategy i Real Time Strategy daje graczom unikalne doświadczenie zarówno na poziomie taktycznym, jak i strategicznym. Dodatkowo, gra koncentruje się na obecnych napięciach międzynarodowych, co czyni ją niezwykle aktualną i różni od gier historycznych czy science fiction. Nasza gra jest de facto połączeniem Broken Arrow (nadchodzącego RTS’a przedstawiającego konflikt Rosja-NATO) oraz Hearts of Iron IV osadzonego w XXI w. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność wymienionego RTS’a, czy moda Millennium Dawn do HOI IV, jesteśmy przekonani co do ogromnego potencjału rynkowego Play of Battle.
Jak dużą wagę deweloperzy przykładają do realizmu, by oddać prawdziwy stan aktualnej sytuacji geopolitycznej?
- Realizm jest dla nas kluczowy, niemniej za każdym razem, gdy musimy wybierać między gameplayem a realizmem, wybieramy gameplay. Współpracujemy z wybitnymi specjalistami z zakresu geopolityki i wojskowości, aby zapewnić, że scenariusze w grze są zgodne z aktualnymi analizami i prognozami geopolitycznymi. Każda lokacja, mapa i bitwa są oparte na prawdziwych miejscach i realnych zagrożeniach. Ponadto, staramy się nie tylko odwzorować działania wojenne, ale także złożoność decyzji politycznych i ekonomicznych, które towarzyszą współczesnym konfliktom. Wartym podkreślenia jest fakt, iż twórcy Total Tank Simulator, jednego z najpopularniejszych polskich RTS’ów wydanego w 2020 r., pracują nad Play of Battle i są odpowiedzialni za moduł bitew RTS.
Czy gra będzie miała tryb multiplayer, w którym np. gracze zmierzą się z innymi "żywymi strategami"?
- Z uwagi na specyfikę gatunku (połączenie Grand Strategy i RTS), rozegranie jednej sesji może trwać nawet kilka godzin, nie planujemy obecnie wersji multiplayer gry. Być może w przyszłości rozważymy udostępnienie samego elementu RTS (skirmish mode) i umożliwienie rozgrywania poszczególnych potyczek w trybie wieloosobowym, ale nie jest na razie stały element strategii rozwoju tytułu.
Czy w związku z Play of Battle twórcom gry przyświeca jakaś misja?
- Naszą misją jest popularyzacja polskiej myśli geopolitycznej, której propagatorem jest dr Jacek Bartosiak, a także opracowanie tytułu, który skutecznie wypełnia pewną lukę rynkową, którą zaobserwowaliśmy. Natomiast naszą ambicją jest stworzenie w Polsce światowej klasy gry strategicznej, którą gracze będą ogrywać wiele lat po premierze.
Przejdźmy do spraw technicznych Play of Battle. Jaki silnik został użyty do tworzenia gry?
- Pytanie jest o tyle skomplikowane, iż oba silniki dominujące rynek (Unity oraz Unreal) nie nadają się do gier strategicznych, a zwłaszcza Grand Strategy. Na samym początku mieliśmy na ten temat dłuższą dyskusję w zespole. Ostatecznie postawiliśmy na Unity, ze względu na nasze wieloletnie doświadczenie z tym silnikiem. Niemniej musieliśmy stworzyć własne frameworki czy sporo autorskiego techu, aby móc pracować nad grą. Z jednej strony było to sporym wyzwanie. Z drugiej, mamy świadomość, że w przypadku sukcesu gry, stworzenie jej klona będzie bardzo wymagające.
Ile wynosi budżet gry?
- Budżet naszej gry wynosi obecnie 20 milionów złotych.
Czy Play of Battle platformowo zostanie ograniczone do PC, czy może w planach są także wydania na konsole?
- Ze względu na sposób gry w gatunku Grand Strategy oraz Real Time Strategy oraz istotne ograniczenia w sterowaniu padem, planujemy wydanie Play of Battle na PC. To natywne środowisko gier tego typu. Niemniej w przypadku sukcesu gry na platformie Steam, rozważymy stworzenie uproszczonej wersji mobilnej.
Kiedy otrzymamy więcej informacji na temat daty premiery?
- Data premiery przewidziana została na rok 2026, natomiast w 2025 r. przekażemy graczom grywalne demo. Wszystkich zainteresowanych postępami w produkcji Play of Battle, bardzo prosimy o śledzenie naszych mediów społecznościowych oraz odwiedzanie naszej strony playofbattle.com.