Naukowcy walczą z koronawirusem za pomocą gry
Covid-19, znany lepiej jako koronawirus, rozprzestrzenia się na całym świecie w szybkim tempie, docierając już także do Polski. Naukowcy starają się nie tylko zatrzymać tempo zakażeń, ale także znaleźć skuteczne lekarstwo. Teraz okazuje się, że w pracach mogą pomóc nawet gracze.
Co interesujące, badacze z uniwersytetu w stanie Waszyngton opublikowali odpowiednie oprogramowanie już w 2008 roku. Mowa o Foldit, darmowej aplikacji logicznej, w której staramy się składać struktury protein w jak najbardziej idealny sposób. Jednocześnie pomagamy naukowcom.
Proteiny pochodzą bowiem z prawdziwego świata. Całość przypomina projekt Folding@home, który nie był jednak interaktywny i prosił po prostu o wolne moce obliczeniowe naszego PlayStation 3. Twórcy Foldit przyznają jednak, że angażowanie ludzi do grania sprawdza się lepiej niż samo liczenie.
Ostatnia aktualizacja programu wprowadza do rozwiązania właśnie koronawirus. Celem uczestników rozgrywki jest zaprojektowanie antywirusowych protein, które sprawią, że proteiny koronawirusa nie będą mogły wejść w interakcję z ludzkimi komórkami. Jak można się domyślać, jest to pożyteczne.
Wszystko toczy się naprawdę szybko, ponieważ tę "kolcową" proteinę udało się naukowcom zmapować dopiero w drugiej połowie lutego. Następnym krokiem do skutecznego lekarstwa jest właśnie opracowanie nieszkodliwej proteiny blokującej działanie śmiercionośnego wirusa.
Naukowcy potwierdzają, że najciekawsze pomysły na proteiny zostaną przetestowane, a być może nawet wyprodukowane przez kreatywnie nazwany Instytut Projektowania Protein w Seattle, należący właśnie do uniwersytetu w stanie Waszyngton, nadzorującego przedsięwzięcie Foldit.