Młodzieżowe Słowo Roku 2023 - które propozycje pochodzą z gier i co znaczą?

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku co roku rozgrzewa młodszą część Internetu, a z kolei tej nieco starszej pozwala poczuć się... jeszcze starzej. Jury wraz z zespołem doradczym z PWN wybrało właśnie 20 najpopularniejszych zwrotów w tegorocznym plebiscycie. Jesteście ciekawi, które słowa mają swoją genezę w grach wideo?

Język polski sukcesywnie ewoluuje niemal każdego roku. Co rusz powstają nowe, często używane nie tylko w szkołach i ośrodkach młodzieżowych słowa. Zdarza się również, że kreatywność pozwala wyjść poza standardy języka polskiego, wtedy mamy do czynienia np. z zapożyczeniami z języka obcego, najczęściej angielskiego.

Młodzieży nieobce są również neologizmy i inne wariacje słowne, często powstałe poprzez przypadkowe zlepienie słowa obcojęzycznego z wyrazem polskim. W ubiegłym roku laureatem Młodzieżowego Słowa Roku zostało "essa", które zgarnęło aż 24 tys. głosy internautów. "Essa" to przykład słowa wielowymiarowego, oznaczającego upragnioną radość np. w grach wideo lub w szkole, a czasami określa także napotkany szczęśliwy zwrot akcji.

Reklama

W tym roku w ramach plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku 2023 jury wraz z ciałem doradczym PWN wybrało 20 najpopularniejszych słów, które rywalizować będą o najcenniejsze miano. Na liście znajdziemy słowa, które czasami potrafią przyprawić o zawrót głowy i pozwolić poczuć się na chwilę staro.

Oto wszyscy kandydaci na Młodzieżowe Słowo Roku 2023:

  • Bambik
  • Baza
  • Bratku/bruh
  • Cringe
  • Delulu
  • Drillowiec
  • fr/FR
  • git
  • IMO
  • Kys
  • LOL/lol
  • NPC
  • Odklejka
  • Oporowo
  • Rel
  • Rizz
  • Side-eye
  • Sigma
  • Slay
  • Zgerypała

Głosowanie w plebiscycie na najpopularniejsze młodzieżowe słowo mijającego roku trwa tylko do 30 listopada bieżącego roku. Głosować można przy pomocy specjalnego formularza na stronie sjp.pwn.pl.

Które Młodzieżowe Słowa wzięły się z gier wideo?

20 słów zakwalifikowanych do głównego konkursu wywodzi się z bardzo różnych płaszczyzn, choć większość posiada swoją genezę w Internecie. My chcieliśmy pochylić się nad tymi wyrazami, które mają jednoznaczne powiązanie z branżą gier wideo.

Spośród wszystkich kandydatów z listy można wyróżnić dwa takie słowa:

Bambik

Bambik to słowo, które sporą popularnością wśród młodzieży cieszy się już przynajmniej od dwóch lat i pierwotnie używane było w jednej z najpopularniejszych gier na świecie - Fortnite. Bambik to osoba niedoświadczona, często także o niskim poziomie umiejętności. Po czasie wyraz ten określał bardzo młodych graczy (czyli tak naprawdę sporą część społeczności wspomnianego Fortnite’a).

Przebojem w sieci okazała się piosenka  "Ale z ciebie bambik", wyśmiewająca tych, którzy nie posiadają wirtualnej waluty w grze o nazwie V-Dolce. Do szerszej kultury i świadomości nieco starszych użytkowników sieci bambik dotarł wtedy, kiedy na jednym ze spotkań z wyborcami Donald Tusk właśnie w tak pejoratywny sposób opisał Mateusza Morawieckiego. "Mateusz, ale z Ciebie bambik" - mogliśmy wówczas usłyszeć.

NPC

NPC nabrało w ostatnich miesiącach znacząco na znaczeniu. By poszukać definicji tego wyrazu trzeba spojrzeć na angielskie znaczenie słowa - non-player character, czyli postać niezależna znajdująca się z najczęściej w grach fabularnych, bohater, w którego nie wciela się żaden z grających.

W grach wideo NPC to najczęściej zaprojektowany i oskryptowany przez deweloperów sklepikarz u którego możemy sprzedać lub kupić przedmioty bądź inna postać, która np. jest nam w stanie zlecić konkretne zadania do wykonania. NPC jest nierzadko bardzo przewidywalną postacią, która nie posiada szerokiej palety decyzyjności.

W młodzieżowym zastosowaniu NPC charakteryzuje osobę niewyróżniającą się lub taką, która zachowuje się w sposób mechaniczny, czasami nawet dziwny - mocno przypominający takiego właśnie bohatera w grze.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fortnite
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy