Młodzieżowe Słowo Roku 2023 - które propozycje pochodzą z gier i co znaczą?
Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku co roku rozgrzewa młodszą część Internetu, a z kolei tej nieco starszej pozwala poczuć się... jeszcze starzej. Jury wraz z zespołem doradczym z PWN wybrało właśnie 20 najpopularniejszych zwrotów w tegorocznym plebiscycie. Jesteście ciekawi, które słowa mają swoją genezę w grach wideo?
Język polski sukcesywnie ewoluuje niemal każdego roku. Co rusz powstają nowe, często używane nie tylko w szkołach i ośrodkach młodzieżowych słowa. Zdarza się również, że kreatywność pozwala wyjść poza standardy języka polskiego, wtedy mamy do czynienia np. z zapożyczeniami z języka obcego, najczęściej angielskiego.
Młodzieży nieobce są również neologizmy i inne wariacje słowne, często powstałe poprzez przypadkowe zlepienie słowa obcojęzycznego z wyrazem polskim. W ubiegłym roku laureatem Młodzieżowego Słowa Roku zostało "essa", które zgarnęło aż 24 tys. głosy internautów. "Essa" to przykład słowa wielowymiarowego, oznaczającego upragnioną radość np. w grach wideo lub w szkole, a czasami określa także napotkany szczęśliwy zwrot akcji.
W tym roku w ramach plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku 2023 jury wraz z ciałem doradczym PWN wybrało 20 najpopularniejszych słów, które rywalizować będą o najcenniejsze miano. Na liście znajdziemy słowa, które czasami potrafią przyprawić o zawrót głowy i pozwolić poczuć się na chwilę staro.
Oto wszyscy kandydaci na Młodzieżowe Słowo Roku 2023:
- Bambik
- Baza
- Bratku/bruh
- Cringe
- Delulu
- Drillowiec
- fr/FR
- git
- IMO
- Kys
- LOL/lol
- NPC
- Odklejka
- Oporowo
- Rel
- Rizz
- Side-eye
- Sigma
- Slay
- Zgerypała
Głosowanie w plebiscycie na najpopularniejsze młodzieżowe słowo mijającego roku trwa tylko do 30 listopada bieżącego roku. Głosować można przy pomocy specjalnego formularza na stronie sjp.pwn.pl.
20 słów zakwalifikowanych do głównego konkursu wywodzi się z bardzo różnych płaszczyzn, choć większość posiada swoją genezę w Internecie. My chcieliśmy pochylić się nad tymi wyrazami, które mają jednoznaczne powiązanie z branżą gier wideo.
Spośród wszystkich kandydatów z listy można wyróżnić dwa takie słowa:
Bambik to słowo, które sporą popularnością wśród młodzieży cieszy się już przynajmniej od dwóch lat i pierwotnie używane było w jednej z najpopularniejszych gier na świecie - Fortnite. Bambik to osoba niedoświadczona, często także o niskim poziomie umiejętności. Po czasie wyraz ten określał bardzo młodych graczy (czyli tak naprawdę sporą część społeczności wspomnianego Fortnite’a).
Przebojem w sieci okazała się piosenka "Ale z ciebie bambik", wyśmiewająca tych, którzy nie posiadają wirtualnej waluty w grze o nazwie V-Dolce. Do szerszej kultury i świadomości nieco starszych użytkowników sieci bambik dotarł wtedy, kiedy na jednym ze spotkań z wyborcami Donald Tusk właśnie w tak pejoratywny sposób opisał Mateusza Morawieckiego. "Mateusz, ale z Ciebie bambik" - mogliśmy wówczas usłyszeć.
NPC nabrało w ostatnich miesiącach znacząco na znaczeniu. By poszukać definicji tego wyrazu trzeba spojrzeć na angielskie znaczenie słowa - non-player character, czyli postać niezależna znajdująca się z najczęściej w grach fabularnych, bohater, w którego nie wciela się żaden z grających.
W grach wideo NPC to najczęściej zaprojektowany i oskryptowany przez deweloperów sklepikarz u którego możemy sprzedać lub kupić przedmioty bądź inna postać, która np. jest nam w stanie zlecić konkretne zadania do wykonania. NPC jest nierzadko bardzo przewidywalną postacią, która nie posiada szerokiej palety decyzyjności.
W młodzieżowym zastosowaniu NPC charakteryzuje osobę niewyróżniającą się lub taką, która zachowuje się w sposób mechaniczny, czasami nawet dziwny - mocno przypominający takiego właśnie bohatera w grze.