Microsoft przejmuje studia Obsidian oraz inXile

​Potwierdziły się doniesienia z października: Microsoft poinformował oficjalnie, że przejmuje studio Obsidian Entertainment, odpowiedzialne ostatnio za serię Pillars of Eternity oraz za Tyranny, a wcześniej także za cenione Fallout: New Vegas oraz niedocenione Alpha Protocol.

To jednak nie koniec przejęć. Podczas imprezy X018 w Meksyku ujawniono także, że Microsoft Studios zakupiło także inXile Entertainment, autorów między innymi Wasteland 2 i 3, Torment: Tides of Numenera, The Mage's Tale na Oculus Rift, a ostatnio The Bard's Tale IV: Barrows Deep.

Co ciekawe, Obisidian oraz inXile Entertainment mają podobną historię. Oba powstały na gruzach Black Isle Studios oraz Interplay Entertainment, bo bankructwie obu tych firm w 200e roku. Obsidian na przestrzeni działalności pozostawało niezależne, ale także wielokrotnie borykało się z problemami finansowymi. Pracę zaczęto od świetnego Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords z 2004 roku, a następnie wydano równie udane Neverwinter Nights 2.

Reklama

Kolejne cztery lata firma spędziła na pracach nad wspomnianą, nietypową produkcją Alpha Protocol dla Segi. Szpiegowska gra akcji z elementami RPG rodziła się w bólach i ostatecznie sprzedała się raczej słabo, co przełożyło się na spore problemy studia.

Następne w kolejce było Fallout: New Vegas, które do dzisiaj wielu fanów opisuje jako ostatnią udaną odsłonę tej serii. W związku z tym tytułem Obsidian Entertainment także przeżyło spore kontrowersje.
Produkcja sprzedawała się bardzo dobrze, lecz umowa podpisana z Bethesdą zakładała wypłatę bonusów tylko przy osiągnięciu określonej średniej w recenzjach z całego świata - 85 lub więcej. Gra zdobyła średnią... 84 punktów, co ponownie przełożyło się na kłopoty finansowe.

W 2011 roku na rynek trafiło jeszcze Dungeon Siege III, a zaraz później twórcy ruszyli do pracy nad koleją wysoce problematyczną i wielokrotnie przekładaną grą, czyli South Park: Kijek Prawdy dla Ubisoftu. Później przyszedł czas na bicie rekordów na Kickstarterze, czego efektem jest seria Pillars of Eternity.

Nie da się ukryć, że ewentualne przejście przez Microsoft daje Obsidianowi coś, czego studio do tej pory nie znało - stabilizację. Pewnym znakiem zapytania jest także produkcja ogłoszona w 2017 roku, przygotowywana dla 2K Games. Nie jest obecnie jasne, jak sprzedaż działalności wpłynęłaby na ten projekt.

Co interesujące, Microsoft i Obsidian mają wspólną historię - niezbyt ciekawą. Studio pracowało dla tego wydawcy nad grą Stormlands, którą producent Xboksów anulował w 2012 roku, po raz kolejny sprowadzając na firmę deweloperską spore problemy finansowe.

InXile ma nieco mniej imponujący dorobek, zaczynając od The Bard's Tale w 2004 roku. Później wydano sporo mniejszych produkcji, jak Fantastic Contraption, Super Stacker czy Heist. Spore zmiany nastąpiły dopiero - podobnie zresztą jak w przypadku Obsidian - po wzroście zainteresowania serwisem społecznościowego finansowania Kickstarter.

To właśnie z pomocą graczy z całego świata udało się sfinansować i wyprodukować Wasteland 2 w 2014 roku, a następnie Torment: Tides of Numenera oraz Wasteland 3, zaplanowane obecnie na przyszły rok.
Przejęcie obu firm to kolejne posunięcie tego typu dla Microsoftu. Na tegorocznych targach E3 ogłoszono już, że kupiono także Ninja Theory (twórcy Hellblade: Senua's Sacrifice), Undead Labs (State of Decay) oraz Compulsion Games (We Happy Few).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy