Metro Exodus opuszcza Steam na rzecz Epic Games Store
Kolejna duża premiera na PC opuszcza Steam na rzecz sprzedaży wyłącznie w Epic Games Store. Po The Division 2 na podobny krok zdecydowała się firma Deep Silver, odpowiedzialna za Metro Exodus. Produkcja będzie ponownie dostępna w sklepie Valve dopiero 14 lutego... przyszłego roku.
Jeśli złożyliśmy już zamówienie przedpremierowe na Steamie, grę nadal pobierzemy i włączymy w tej usłudze. W przypadku wersji pudełkowych kwestia nie jest do końca jasna, lecz wydaje się, że klucz aktywujemy w takiej sytuacji w dowolnie wybranym sklepie - na Steamie lub w Epic Games Store.
Na Steamie nadal dostępne będą także dodatki DLC z przepustki sezonowej. Jeśli kupiliśmy wydanie standardowe, będziemy mogli w przeszłości dokupić DLC także na Steamie - w tej kwestii nic się nie zmienia.
Valve wydaje się nie być zadowolone z takiego obrotu spraw, co potwierdza specjalny komunikat, który firma dodała na stronie produktu. To chyba pierwszy raz, gdy właściciele sklepu decydują się na taki krok. Co więcej, nie przebierają w słowach - oczywiście, na tyle, na ile mogą sobie pozwolić.
"Uważamy, że decyzja o usunięciu gry jest niesprawiedliwa dla użytkowników Steama, zwłaszca po długim okresie sprzedaży przedpremierowej. Przepraszamy konsumentów oczekujących, że tytuł będzie dostępny w sprzedaży 15 lutego, ale otrzymaliśmy informacje o decyzji dopiero niedawno i mieliśmy określony czas na poinformowanie zainteresowanych" - napisano w oświadczeniu.
Uruchomiony niedawno sklep Epic Games Store nie miał dotychczas większych problemów w przyciąganiem na wyłączność mniejszych, niezależnych produkcji, lecz twórcy gier wysokobudżetowych dotychczas się wstrzymywali - do czasu The Division 2 od Ubisoftu.
Przyczyn jest wiele. Co najważniejsze, lepszy przelicznik pieniędzy. 88 procent zysków dla twórców, zaledwie 12 procent dla właściciela sklepu. Co więcej, nie ma też mowy o żadnych poziomach - to stałe wartości, dla wszystkich twórców, bez względu na sprzedaż i nazwę wydawcy.
Dla porównania: standardowa umowa z Valve zakładała dotychczas, że 30 procent sprzedaży trafia do Valve, a reszta do twórcy gry. Niedawno sytuacja uległa zmianie: po osiągnięciu 10 milionów dolarów sprzedaży, proporcje zmienią się na 75/25, a po przekroczeniu 50 milionów - na 80/20.
Są też pewne gwarancje, choć to raczej oferta dla mniejszych firm. Jeśli twórcy zgodzą się wydać swoją produkcją wyłącznie w Epic Games Store, mogą liczyć na wsparcie marketingowe, pomoc finansową podczas tworzenia produkcji, a także gwarancje zysków już po premierze.