Menadżerowie Electronic Arts zarobili... 60 milionów dolarów w jeden rok
Najwyżsi kierownicy EA zarobili 60 milionów dolarów (około 240 milionów złotych) w 2024 roku fiskalnym. Może to budzić kontrowersje, ponieważ te astronomiczne zarobki wystąpiły w okresie, w którym Electronic Arts z powodu cięć finansowych pożegnało się z setkami pracowników. Prezes "Elektroników" zarobił przez dwanaście rzeczonych miesięcy 172 razy więcej (!) niż przeciętna osoba zatrudniona w firmie.
W skrócie:
- Najwyżsi kierownicy EA zarobili 60 milionów dolarów (około 240 milionów złotych) w roku fiskalnym 2024. W tym okresie firma zwolniła setki pracowników. Zaistniała sytuacja wzbudziła kontrowersje wśród obserwatorów.
- Prezes zarządu Andrew Wilson otrzymał prawie połowę tej kwoty, czyli 25,6 miliona dolarów (około 100 milionów złotych), w tym wynagrodzenie podstawowe, nagrody w akcjach, plan motywacyjny i inne formy wynagrodzenia.
- Przeciętny pracownik EA zarobił w 2024 roku 148 704 dolarów (około 600 tysięcy złotych). To oznacza, że Wilson zarobił 172 razy więcej.
Powyższe liczby pochodzą z corocznego pełnomocnictwa, które szczegółowo opisuje wynagrodzenia kierownictwa EA. W przypadku Wilsona 1,3 miliona dolarów pochodziło z podstawowej pensji, ponad 20 milionów z nagród w akcjach, prawie 3,5 miliona z planu motywacyjnego nieopartego na akcjach oraz 500 tysięcy dolarów z innych form wynagrodzenia. W sumie było to o około 5 milionów więcej niż w latach 2023 i 2022.
Laura Miele, prezes EA Entertainment, technologii i rozwoju centralnego, zarobiła łącznie 12 milionów dolarów. To forma uznania za jej przewodnictwo w EA Entertainment i nadzór nad premierą Star Wars Jedi: Survivor. Z kolei dyrektor finansowy Stuart Canfield zarobił 6,5 miliona dolarów.
Pracownicy EA w ubiegłym roku fiskalnym zarabiali średnio 148 704 dolarów. Łatwo policzyć, że Andrew Wilson zarobił 172 razy więcej od przeciętnego zatrudnionego. Raport ten podkreśla ogromne różnice w wynagrodzeniach na różnych poziomach hierarchii w branży gier wideo.
Sprawa budzi kontrowersje nie tylko z powodu dysproporcji, ale także tego, że astronomiczne zarobki wystąpiły w okresie, w którym EA przeprowadziło masowe cięcia kosztów poprzez redukcję etatów. W zwolniło pięć procent swojej kadry, czyli około 670 pracowników, w ramach działań mających na celu optymalizację globalnej struktury firmy. A przecież w marcu 2023 roku zwolniono sześć procent kadry, czyli ponad 750 osób.
Warto zauważyć, że zwolnienia w branży gier wideo w 2024 roku przekroczyły już 10 tysięcy. To prawie tyle samo, co przez cały 2023 rok, a przecież minęła dopiero mniej niż połowa roku. Pomimo wysokich zarobków kierownictwa, firmy takie jak EA nadal przeprowadzają redukcje zatrudnienia, co budzi kontrowersje i krytykę zarówno ze strony pracowników, jak i obserwatorów branży.
Z jednej strony, wysokie wynagrodzenia są uzasadniane jako nagrody za skuteczne zarządzanie i realizację strategicznych celów firmy. Z drugiej zaś przeciwnicy tak dużych dysproporcji w zarobkach argumentują, że są one niesprawiedliwe i demotywujące dla pracowników, którzy również przyczyniają się do sukcesu firmy.