Kobiety w branży gier znaczą coraz więcej. Rośnie liczba gamerek

Przez lata utarło się przekonanie, że gry wideo to rozrywka poświęcona w największej mierze płci męskiej. Nie były to wyssane z palca informacje. Teraz znajdujemy się w czasach, kiedy trend ten zaczyna się nieco odwracać, a rola kobiet w branży gamingowej zaczyna rosnąć w szybkim tempie.

W przestrzeni publicznej już od dawna mówiono o tym, że kobiety nie są dostatecznie zauważane i doceniane w szeroko pojętym sektorze gier wideo, do którego też zaliczyć możemy dyscyplinę sportu elektronicznego. Ciekawe statystyki opublikowane zostały przez instytucję Stream Hatchet.

Badanie zrealizowane dwa lata temu wykazało, że zaledwie 27% najpopularniejszych streamerów na świecie na największych tego typu platformach to kobiety. Chociaż odsetek ten nie jest zadowalający dla płci żeńskiej, sporo wskazuje na to, że coś w tej materii zaczyna się istotnie zmieniać.

Reklama

Walka o to, by kobiety miały większe pole do działania

W dużej mierze to zasługa podmiotów, które uznały, że kobiety faktycznie nie są właściwie reprezentowane w gamingowej branży. Na przykładzie serwisów do streamowania było to aż nadmiernie uwypuklone, kiedy zarówno platforma YouTube Gaming, jak i konkurencyjny jej Twitch wdrożyły rewolucyjne zmiany mające za zadanie wesprzeć kobiety i sukcesywnie poszerzyć ich reprezentatywność i liczebność.

Istnieją także inne podmioty, które wspierają kobiety nie tylko w ich walce o swoje prawa, ale także o to, by znaczyły one więcej w świecie gier. Takim słynnym organem jest chociażby Women in Games, brytyjska organizacja zabiegająca o pogłębianie i zwiększanie roli płci żeńskiej w omawianym w tym materiale sektorze.

Women in Games często inicjuje nowe kampanie i akcje, których zadaniem jest zwiększanie świadomości ogółu społeczeństwa. Gry wideo są dla wszystkich, niezależnie od wieku, płci, wykształcenia i przekroju zainteresowań. Wszystkie te działania zaczynają powoli przynosić swoje wymierne rezultaty.

Swój udział w zwiększaniu roli kobiet w branży tym razem esportu mają producenci gier wideo. Riot Games, czyli twórcy League of Legends oraz Valoranta, wspierają płeć żeńską inicjowaniem kolejnych turniejów dedykowanych tylko i wyłącznie kobietom. Na przykładzie Valoranta widać, że ten zaprojektowany ekosystem funkcjonuje bardzo dobrze.

Kobiety coraz częściej sięgają po... konsole i gry mobilne

Według analityków branży gier z firmy Circana, znaczenie kobiet w przemyśle gamingowym faktycznie rośnie. Najnowsze badanie zrealizowane przez to przedsiębiorstwo wskazuje, że 47% wszystkich konsolowych graczy to kobiety. Jeśli chodzi o społeczność pecetowców, to tutaj płeć żeńska stanowi połowę ogółu.

Ciekawie prezentują się natomiast dane pod lupę biorące przekrój graczy mobilnych. Tutaj kobiety zdecydowanie wiodą prym i dzierżą aż 54% całego rynku. Dodać należy, że wyniki rzeczonego badania skrojone są na bazie rynku Stanów Zjednoczonych za rok 2023. W każdej z wymienionych kategorii kobiety podniosły swój rynkowy udział o 1%... względem roku ubiegłego.

Gdzie jeszcze widać rosnący trend związany z branżą gier i kobietami? W posiadaniu konkretnego sprzętu do elektronicznej rozrywki. O ile konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S to faktycznie domena mężczyzn (59% oraz kolejno 55%), o tyle co ciekawe ponad połowa wszystkich posiadaczy przenośnej konsoli Nintendo Switch to kobiety.

Rola kobiet w branży będzie najprawdopodobniej sukcesywnie rosnąć. Graczki zaczynają znaczyć coraz więcej. Dobrym przykładem jest także największy serwis streamerski Twitch, gdzie płeć żeńska faktycznie zaczyna grać momentami pierwsze skrzypce. By ferować daleko idące wnioski, warto jednak zachować nieco wstrzemięźliwości i poczekać na kolejne ciekawe oraz rzetelne badania...

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy