Kobiety w branży gier znaczą coraz więcej. Rośnie liczba gamerek
Przez lata utarło się przekonanie, że gry wideo to rozrywka poświęcona w największej mierze płci męskiej. Nie były to wyssane z palca informacje. Teraz znajdujemy się w czasach, kiedy trend ten zaczyna się nieco odwracać, a rola kobiet w branży gamingowej zaczyna rosnąć w szybkim tempie.
W przestrzeni publicznej już od dawna mówiono o tym, że kobiety nie są dostatecznie zauważane i doceniane w szeroko pojętym sektorze gier wideo, do którego też zaliczyć możemy dyscyplinę sportu elektronicznego. Ciekawe statystyki opublikowane zostały przez instytucję Stream Hatchet.
Badanie zrealizowane dwa lata temu wykazało, że zaledwie 27% najpopularniejszych streamerów na świecie na największych tego typu platformach to kobiety. Chociaż odsetek ten nie jest zadowalający dla płci żeńskiej, sporo wskazuje na to, że coś w tej materii zaczyna się istotnie zmieniać.
W dużej mierze to zasługa podmiotów, które uznały, że kobiety faktycznie nie są właściwie reprezentowane w gamingowej branży. Na przykładzie serwisów do streamowania było to aż nadmiernie uwypuklone, kiedy zarówno platforma YouTube Gaming, jak i konkurencyjny jej Twitch wdrożyły rewolucyjne zmiany mające za zadanie wesprzeć kobiety i sukcesywnie poszerzyć ich reprezentatywność i liczebność.
Istnieją także inne podmioty, które wspierają kobiety nie tylko w ich walce o swoje prawa, ale także o to, by znaczyły one więcej w świecie gier. Takim słynnym organem jest chociażby Women in Games, brytyjska organizacja zabiegająca o pogłębianie i zwiększanie roli płci żeńskiej w omawianym w tym materiale sektorze.
Women in Games często inicjuje nowe kampanie i akcje, których zadaniem jest zwiększanie świadomości ogółu społeczeństwa. Gry wideo są dla wszystkich, niezależnie od wieku, płci, wykształcenia i przekroju zainteresowań. Wszystkie te działania zaczynają powoli przynosić swoje wymierne rezultaty.
Swój udział w zwiększaniu roli kobiet w branży tym razem esportu mają producenci gier wideo. Riot Games, czyli twórcy League of Legends oraz Valoranta, wspierają płeć żeńską inicjowaniem kolejnych turniejów dedykowanych tylko i wyłącznie kobietom. Na przykładzie Valoranta widać, że ten zaprojektowany ekosystem funkcjonuje bardzo dobrze.
Według analityków branży gier z firmy Circana, znaczenie kobiet w przemyśle gamingowym faktycznie rośnie. Najnowsze badanie zrealizowane przez to przedsiębiorstwo wskazuje, że 47% wszystkich konsolowych graczy to kobiety. Jeśli chodzi o społeczność pecetowców, to tutaj płeć żeńska stanowi połowę ogółu.
Ciekawie prezentują się natomiast dane pod lupę biorące przekrój graczy mobilnych. Tutaj kobiety zdecydowanie wiodą prym i dzierżą aż 54% całego rynku. Dodać należy, że wyniki rzeczonego badania skrojone są na bazie rynku Stanów Zjednoczonych za rok 2023. W każdej z wymienionych kategorii kobiety podniosły swój rynkowy udział o 1%... względem roku ubiegłego.