Klasyki od Epic Games za darmo! Odkryj na nowo początki esportu i FPS-ów
Unreal oraz Unreal Tournament, pierwsze tytuły, które oparte były na obecnie niezwykle popularnym silniku Unreal Engine, i które dały początek całej serii kultowych tytułów, są obecnie dostępne do pobrania za darmo dzięki stronie Internet Archive. W dodatku za zgodą Epic Games.
Wydany w 1998 roku Unreal i jego multiplayerowa kontynuacja, która pojawiła się na rynku w 1999 roku, odbiły się szerokim echem jako pionierzy segmentu, który wtedy dopiero się tworzył. W 1997 roku pojawił się Quake 2 i jako jedna z pierwszych gier rozpoczął szał na tryb multiplayer - ale Unreal szybko dogonił konkurenta. Gra Epic Games oczarowywała nie tylko oprawą graficzną, ale także szybkim tempem rozgrywki - nic więc dziwnego, że doczekała się wielu kontynuacji. Ostatnim pełnoprawnym tytułem był Unreal Tournament 3 z 2007 roku. Na rynku pojawiła się też wersja pre-alpha kolejnej części, zatytułowana po prostu Unreal Tournament - miało to miejsce w 2014 roku. Jednak cztery lata później tytuł ten oficjalnie skasowano, a Epic skupił środki na rodzącym się molochu z zupełnie nowego wtedy gatunku battle royale - Fortnite.
Zachowanie dwóch klasycznych odsłon Unreala, które zniknęły z cyfrowych sklepów w 2023 roku, kiedy to Epic podjął decyzję o wyłączeniu również ich oficjalnych serwerów (wraz z serwerami innych starszych tytułów, jak Rock Band) to zasługa pracy i oddania społeczności fanów ukrywających się pod nazwą Old Unreal. To oni przebrnęli przez cały proces wielokrotnego pobierania i instalowania obu gier na nowoczesnych konfiguracjach pecetów, by uczynić go łatwym jak kilka kliknięć myszy. O ile nie ma już żadnych oficjalnych serwerów, a próba rozegrania jakiegokolwiek meczu online wymaga sporej ekwilibrystyki, to jednak nadal działa nieco serwerów utrzymywanych właśnie przez społeczność.
Co ciekawe, w oficjalnym oświadczeniu dla serwisu Polygon Epic pisze, że nie zamierza wchodzić w drogę ludziom, którzy będą pobierać oba klasyczne Unreale z Archive.org: "ludzie mają pełne prawo, by udostępniać linki do tych wersji grać w nie".
To nie pierwszy raz kiedy Epic decyduje się zostawić w spokoju swoje starsze produkcje. W 2018 roku udostępniono warte 12 milionów dolarów assety, stworzone na potrzeby dezaktywowanej MOBY Paragon - może z nich korzystać każdy, kto tworzy projekty w Unreal Engine. Niektóre z nich zostały nawet wykorzystane do stworzenia całkiem udanych następców samego Paragona.