Holendrzy chcą bardziej rygorystycznego prawa wobec mikrotransakcji w grach

Zdaniem holenderskiego rządu, Komisja Europejska powinna mocniej chronić dzieci przed szkodliwym działaniem mikrotransakcji w grach.

Pod koniec zeszłego roku przedstawiciele Unii Europejskiej poprosili o opinie na temat tego czy obecnie istniejące prawo dotyczące różnych aspektów “cyfrowego świata" powinno zostać w jakiś sposób zmienione. Wszelkie proponowane zmiany powinny wejść w życie w drugim kwartale 2024 roku.

Zdaniem holenderskich władz najbardziej palącym problemem jest wykorzystanie mikrotransakcji oraz cyfrowych walut w grach i aplikacjach, na co najbardziej narażone są dzieci. Zdaniem zgłaszających propozycję: “Kiedy konsument dokonuje wielu następujących po sobie płatności, ciężko mu ocenić całkowitą kwotę wydanych w grze pieniędzy. Problem pogłębia fakt, że twórcy programów mogą dowolnie zmieniać wartość cyfrowych walut i oferować różne cyfrowe przedmioty w jednej aplikacji."

Reklama

Dokument przedłożony przez Holendrów mówi też o tym, że prawo konsumenckie powinno się rozciągać na lootboxy z gier, które są “wirtualnymi przedmiotami, które gracze mogą kupić za prawdziwe pieniądze lub uzyskać w trakcie gry i są jednym z głównych źródeł przychodu dla deweloperów". Zachodzi obawa, że “lootboxy mają wysoki potencjał by zniekształcać cyfrowe zachowania konsumentów. W szczególności dzieci są narażone na ryzyko wydania zbyt dużej sumy pieniędzy, kiedy stają przed możliwością zapłacenia za to, by otworzyć taką skrzynkę".

Warto w tym miejscu przypomnieć, że to Holandia jako jeden z pierwszych krajów (po m.in. Belgii) zainteresował się problemem lootboxów w serii FIFA. Tamtejszy sąd orzekł, że Holenderska Komisja Gier może nałożyć na EA Sports aż 500 tysięcy euro kary za każdy tydzień, w którym twórcy popularnej serii piłkarskiej kontynuują sprzedaż paczek z kartami dla trybu Ultimate Team. Jednym słowem, tryb ten uznano za jeden z rodzajów hazardu. Wyrok ten zapadł pod koniec 2020 roku i niejako zmusił EA Sports do wprowadzenia specjalnego typu paczek, w których można “podejrzeć" ich zawartość jeszcze przed zakupem.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama