Gry mogą pomagać w leczeniu objawów depresji
Niemieckie badania wskazują, że granie w gry może zredukować symptomy depresji, a nawet mogą być w tym lepsze od innych narzędzi.
Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że rozgrywka w Super Mario Odyssey przyczyniła się do znaczącej redukcji objawów depresji w porównaniu do grupy, która korzystała ze specjalnego oprogramowania lub przechodziła standardową terapię takich objawów. Badania zostały opublikowane w magazynie Frontiers of Psychiatry. Wskazują one także, że osoby trenujące z grami miały wyższą motywację do ćwiczeń.
Ludzie procesy umysłowe mają dwa ważne aspekty. Jednym z nich jest poznanie, czyli zbiór procesów umysłowych obejmujących takie czynności jak percepcja, pamięć, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji. To również pozyskiwanie, przechowywanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji w umyśle. Drugi to afekt. Afekt reprezentuje emocjonalny wymiar życia psychicznego, subiektywne doświadczanie emocji i nastrojów. Afekt jest wyrażany poprzez mimikę twarzy, język ciała i ton głosu i odgrywa ważną rolę w kształtowaniu reakcji jednostki i interakcji z otoczeniem.
Kiedy bada się depresję lub inne, poważne zaburzenia, badacze często skupiają się na symptomach związanych z afektem, czyli ciągłe uczucie smutki, pustki oraz beznadziejności, którym towarzyszy mocno ograniczona zdolność do odczuwania przyjemności czy zainteresowania w czynnościach, które niegdyś sprawiały radość Jednak problemom tym towarzyszą też dysfunkcje kognitywne, takie jak ciągłe negatywne myśli, przesadna samokrytyka, problemy z koncentracją oraz utrudnione podejmowanie decyzji. W przeciwieństwie do objawów afektywnych, kognitywne mogą trwać nawet kiedy te pierwsze już zniknęły.
Autor badań z Niemiec, Moritz Bergmann oraz jego koledzy chcieli sprawdzić czy sześć tygodni terapii z użyciem gier doprowadzi do poprawy nastroju, motywacji oraz problemów z pamięcią. Porównali efekty grania w Super Mario Odyssey na Nintendo Switch z efektami specjalnego programu “CogPack" oraz innych, standardowych sposobów leczenia takich zaburzeń. W badaniu brało udział 46 osób ze zdiagnozowaną depresją, którzy od czasu do czasu spędzali wolny czas z grami. Podzielono ich losowo na 3 grupy, z których jedna grała w Super Mario Odyssey, druga korzystała z programu CogPack, a trzecia otrzymała standardowe medyczne sposoby terapii, w tym leki i psychoterapię. Na początku i na końcu badań wszyscy przeszli ocenę symptomów.
Wyniki pokazały, że odsetek osób z symptomami dysfunkcji kognitywnych spadł najbardziej w grupie grającej w Super Mario - i to niemal o połowę. W przypadku pozostałych grup spadki były tak niewielkie, że ciężko było nawet ocenić czy nie są przypadkowe. Grupa “graczy" miała wyższą motywację leczenia, natomiast wyniki pamięciowe poprawiły się najbardziej u osób korzystających z CogPacka.
Niemieckie badanie może znacząco pomóc w zrozumieniu efektów gier na symptomy depresji. Trzeba jednak pamiętać, że nie była to “ślepa próba" - uczestnicy byli świadomi do jakiej grupy należą i to mogło wpłynąć w pewien sposób na ich wyniki. Ponadto, grupa testowa była stosunkowo niewielka, co również może mieć wpływ gdybyśmy chcieli odnieść wyniki na ogół ludzi.