Reklama

Gry komputerowe pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne

​Agencja Opinium, zajmująca się badaniami na różnych rynkach, przyjrzała się bliżej sylwetce gracza komputerowego. Zbadano ponad 1 300 pełnoletnich graczy. Wyniki raportu mogą zaskakiwać - większość z badanych stwierdziła, że wirtualna rozrywka w postaci gier, pozytywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne.

Globalna pandemia pomogła wielu osobom w zainteresowaniu się grami wideo

Opinium Research z siedzibą w Nowym Jorku i Londynie, swoim doradztwem wspiera przedsiębiorstwa zajmujące się komunikacją i prowadzeniem marki, rozwojem usług i produktów, badaniem interesariuszy oraz ogólnie pojętym przywództwem. W pierwszej połowie października, instytucja zrealizowała projekt o nazwie "Diversity In Gaming Thought Leadership", którego tematem była różnorodność w branży gier komputerowych. Wyniki badania, które przeprowadzone zostało na populacji ponad 1 350 osób, mogą zaskoczyć wielu.

Reklama

W związku z globalną pandemią i lockdownem, który w konsekwencji dotknął większość krajów, wiele osób zmuszonych było do przedefiniowania swojego życia. Część z tej grupy, skierowała się w stronę znalezienia dla siebie nowej przystani i zainteresowania, które pomogłoby przetrwać trudny czas w życiu. Według Opinium, ogólna populacja graczy wzrosła o 63%. Jako główny powód takiego stanu rzeczy, wskazać należy wspomniany wcześniej lockdown.

Gry wideo poprawiają kondycję psychiczną i wpływają na poczucie szczęścia oraz komfortu

Przeprowadzone badanie rzuca więcej światła na profile i sylwetki graczy. Okazuje się, że aż 60% badanych stwierdziło jednoznacznie, iż gry poprawiają ich kondycję psychiczną i mentalną. Tylko 2% ankietowanych zadeklarowało, że jest zupełnie odwrotnie, a mianowicie że tego typu rozrywka negatywnie wpływa na omawiane aspekty.

Badani spędzają średnio blisko 9 godzin tygodniowo na grach. Przy czym warto dodać, że ci co grają więcej i dłużej, określili swoje zdrowie psychiczne na lepszym poziomie, niż ci co tego typu rozrywce poświęcają mniej swojego czasu. Raport wskazuje, że gracze (w zróżnicowanym wieku) oddają się głównie grom logicznym i łamigłówkowym (43%), przygodowym (41%) i akcji (39%). Natomiast gracze, którzy najlepiej ocenili swoją kondycję mentalną - najwięcej czasu spędzają przy strzelankach i grach akcji.

Blisko 46% ankietowanych stwierdziło, że czują się akceptowani w świecie gier w odróżnieniu od 9% badanych, którzy temu zaprzeczyli. Reszta - ok. 45% nie określiła swojego stanowiska w tej sprawie. Ciekawie prezentują się motywy, dla których gracze chętnie poświęcają swój czas na tego typu rozrywce.

Okazuje się, że najczęstszymi powodami są: utrzymanie umysłu w stanie aktywności, ucieczka od problemów i zmartwień, chęć spędzenia czasu samemu lub z rodziną/znajomymi, traktowanie gier jako pasji. Przy czym badani, którzy swoją kondycję mentalną określili na najwyższym poziomie - chętniej wskazywali na "aktywność umysłową" - natomiast ci z najniższym wskaźnikiem zdrowia psychicznego - chcieli uciec od kłopotów.

Zaledwie kilka procent badanych stwierdziło, że gry wywołują u nich strach i złość. Ankietowani wskazywali, że emocje, które im towarzyszą podczas rozgrywki to głównie: wesołość, szczęście, poczucie komfortu i niezależności. Ci, którzy wskazali na negatywne odczucia - spotykali się zwykle z toksycznością ze strony innych. Sam format gry również ma znaczenie. "Możesz w sposób emocjonalny przywiązać się do pewnych postaci, a w innych grach czujesz więź i smutek, kiedy coś złego dzieje się w związku z fabułą bohatera" - stwierdził jeden z uczestników badania.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy