Graj na zdrowie! Nowe badania sugerują, że gry mogą poprawiać kondycję psychiczną
Podczas gdy jedni obwiniają gry wideo za całe zło współczesnego świata, naukowcy odkrywają, że tak naprawdę mogą one mieć korzystny wpływ na zdrowie psychiczne.
Pandemia COVID-19 przyczyniła się do wzrostu popularności gier wideo, co doprowadziło do problemów z dostępnością takich konsol, jak m.in.: Nintendo Switch i PlayStation 5 w Japonii. Sklepy wprowadziły system loterii, aby wybrać szczęśliwców, którzy mogli kupić swoją wymarzoną konsolę. Naukowcy, w tym Hiroyuki Egami z Uniwersytetu Nihon w Tokio, wykorzystali tę sytuację do przeprowadzenia badań.
Zespół Egamiego w latach 2020-22 przeprowadził ankietę wśród 8,192 osób w wieku od 10 do 69 lat, które wzięły udział we wspomnianej loterii. Zbadano ich poziom stresu psychicznego i satysfakcji z życia. Okazało się, że osoby, którym udało się zdobyć konsolę, były bardziej zadowolone z życia i odczuwały mniejszy stres w porównaniu z tymi, którym los wtedy nie sprzyjał i niestety, nie wygrali loterii.
Co ciekawe, korzyści dla zdrowia psychicznego były bardziej widoczne u mężczyzn, zagorzałych graczy oraz osób bezdzietnych. Z kolei największe korzyści z możliwości wyposażenia się w konsolę Nintendo Switch przyniosły w gospodarstwach domowych z dziećmi, a także wśród grup mniej doświadczonych graczy.
Egami, do analizy danych wykorzystał model uczenia maszynowego, co umożliwiło odkrycie, że wpływ konsoli na zdrowie psychiczne różni się w zależności od wieku i posiadanej konsoli. Na przykład: Młodsi użytkownicy Nintendo Switcha doświadczali większych korzyści niż ich starsi koledzy. Z kolei osoby bezdzietne czerpały więcej korzyści z posiadania PlayStation 5 niż rodzice.
Chociaż uczestnikom badania granie w gry wideo przyniosło korzyści w wymiarze mentalnym, okazało się, że prozdrowotne działanie nie jest nieograniczone czasowo i po przekroczeniu trzech godzin dziennie, poprawa stanu psychicznego powoli zanikała.
Wniosek z tego jest prosty - gry wideo mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne, pod warunkiem że gramy z umiarem i dostosowujemy czas spędzony przed konsolą do naszych potrzeb i stylu życia. Wydłużone, wielogodzinne sesje niekoniecznie prowadzą do lepszego samopoczucia.
Chociaż w 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia dodała "zaburzenia związane z graniem" do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób, wielu autorom nie udało się udowodnić związku przyczynowo-skutkowego, badania nad wpływem gier wideo na zdrowie psychiczne przynoszą mieszane rezultaty. Zresztą większość z nich odbywa się w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, które odbiegają od rzeczywistego doświadczenia grania.
Badania Egamiego były ograniczone specyfiką pandemii, podczas której ludzie grali na potęgę, jak nigdy dotąd, co w pewnym stopniu także mogło wpłynąć na wyniki.
W przypadku tego badania uczestnicy sami zgłaszali czas spędzony na graniu, co mogło nie być do końca precyzyjne, a w konsekwencji zaburzać wyniki.
Etchells nie był zaangażowany w najnowsze badanie Egamiego. Jednak zarówno on, jak i Egami wskazują, że dane zostały zebrane w szczytowym okresie pandemii COVID-19, co mogło wpłynąć na wyniki.