GOG – polska platforma staje w obronie klasycznych gier wideo
GOG, czyli jedna z wiodących europejskich platform dystrybucji cyfrowej (i co warto podkreślić, polska!), dołączyła do European Federation of Game Archives, Museums and Preservation Projects (EFGAMP). To kluczowy krok w kierunku zachowania klasyków gier jako dziedzictwa kulturowego.
W skrócie:
- GOG dołącza do EFGAMP, największej europejskiej organizacji zajmującej się ochroną gier wideo jako dziedzictwa kulturowego.
- Program ochrony gier GOG objął ponad 100 tytułów, zapewniając im kompatybilność z nowoczesnymi systemami.
- Platforma zamierza współpracować z muzeami i instytucjami z całego świata, by poszerzać działania na rzecz zachowania gier.
To bardzo ważny krok w ochronie gier jako dziedzictwa kulturowego. GOG, polska platforma dystrybucji cyfrowej, ogłosiła swoje członkostwo w EFGAMP - organizacji zrzeszającej ponad 20 instytucji zajmujących się archiwizacją i ochroną gier wideo. To pierwsza rodzima firma, która dołączyła do federacji, w której skład wchodzą takie organizacje jak VIGAMUS w Rzymie czy Computerspielemuseum w Berlinie.
Dzięki dołączeniu do EFGAMP, GOG zamierza współpracować z muzeami, bibliotekami i innymi organizacjami, by wspólnie dbać o przyszłość gier jako medium.
W ubiegłym roku GOG uruchomił własny Program Ochrony Gier, który objął ponad 100 klasycznych tytułów, dostosowanych do współczesnych systemów. Dzięki niemu fani mogą ponownie odkrywać kultowe gry, które do tej pory były trudne bądź niemożliwe do uruchomienia. Do tej pory platforma wdrożyła 566 ulepszeń, poprawiając wydajność i kompatybilność klasyków, takich jak Planescape: Torment czy Baldur’s Gate.
Program spotkał się z entuzjastycznym odbiorem graczy. Zdobył średnią ocenę użytkowników na poziomie 4,2/5. Gołębiewski podkreśla, że ochrona gier wideo to wyzwanie nie tylko dla branży, ale także dla kultury.
Jak pokazuje powyższy przykład, sektor prywatny może aktywnie wspierać działania instytucji kultury.
Dzięki temu sojuszowi możliwe będzie jeszcze skuteczniejsze zachowanie i udostępnianie gier przyszłym pokoleniom. GOG planuje również poszerzenie współpracy o nowe projekty, w tym z muzeami i organizacjami z całego świata. Szczegóły tych inicjatyw mają zostać ujawnione w najbliższej przyszłości.
W 2024 roku gracze coraz bardziej zaczęli domagać się ochrony swoich ulubionych gier i sprzeciwiali się cyfrowemu wymazywaniu historii?. Jak zauważył PC Gamer, był to rok, w którym użytkownicy coraz głośniej mówili o konieczności zachowania prawa własności do cyfrowych kopii gier i archiwizacji kultowych tytułów. Dzięki temu inicjatywy takie jak te realizowane przez GOG zdobywają coraz większe poparcie.