Fallout 3 - dlaczego gra została anulowana? Twórca serii wyjaśnia

Jeden z najważniejszych twórców serii Fallout, Tim Cain, po raz pierwszy opowiedział o swojej roli w anulowaniu projektu Van Buren, pod którym krył się oryginalny Fallout 3 (nie ten od Bethesdy, który zrewolucjonizował podejście do formuły rozgrywki). Okazuje się, że rozwój tego projektu został wstrzymany w wyniku poważnych problemów finansowych studia Interplay w latach 2000.

W skrócie:

  • Tim Cain ujawnił, że jego ocena prototypu Van Buren była kluczowa w podejmowaniu decyzji o anulowaniu projektu. Potwierdziła ona obawy kierownictwa Interplay.
  • Projekt Van Buren, rozwijany przez Black Isle Studios, został wstrzymany z powodu braku funduszy na dalszy rozwój, pomimo że Cain był optymistyczny w kwestii terminu ukończenia gry.
  • Anulowanie projektu Van Buren było jednym z elementów kryzysu finansowego Interplay, który ostatecznie doprowadził do sprzedaży marki Fallout firmie Bethesda w 2007 roku.

Reklama

Van Buren to kodowa nazwa projektu, w ramach którego powstawał Fallout 3. Produkcją zajmowało się Black Isle Studios, studio należące do Interplay. W 2003 roku Cain, który pracował nad pierwszymi dwiema grami z serii Fallout w latach 90., został poproszony przez jednego z wiceprezesów Interplay o ocenę prototypu Van Buren. 

Cain spędził dwie godziny, grając w prototyp i rozmawiając z zespołem deweloperskim. Po dłuższym namyśle powiedział wiceprezesowi, że gra mogłaby być gotowa w ciągu 18 miesięcy. Wiceprezes zapytał, czy można to zrobić szybciej, na co Cain odparł, że nawet przy maksymalnym wysiłku skrócenie tego czasu do 12 miesięcy skutkowałoby wydaniem niedopracowanej i zbugowanej gry.

Po tej rozmowie wiceprezes wyjaśnił, że jakikolwiek termin przekraczający sześć miesięcy będzie oznaczał anulowanie projektu. Cain zrozumiał wtedy, że jego ocena w tej sprawie była decydująca, ale wiceprezes i tak planował anulować Van Buren ze względu na nierealność ukończenia gry w tak krótkim czasie.

Anulowanie prac nad Van Buren było częścią większego kryzysu finansowego Interplay. Firma nie miała wystarczających funduszy na kontynuowanie projektu, dlatego zdecydowała się zamknąć Black Isle Studios i zwolnić cały personel. W 2004 roku Interplay wydało Fallout: Brotherhood of Steel na Xboksa i PlayStation 2, ale gra nie przyniosła oczekiwanych wyników finansowych.

W tym samym roku Interplay ogłosiło zawarcie umowy licencyjnej z Bethesdą, czyli twórcami serii The Elder Scrolls, na przyszłe gry z serii Fallout. A w 2007 roku Bethesda nabyła prawa do marki Fallout, a następnie, w 2008 roku, wydała na świat Fallouta 3. Stworzonego według własnej wizji, a nie według pomysłów, które miało na niego Black Isle Studios.

Tim Cain po opuszczeniu Interplay założył nowe studio - Troika Games. Jego wkład w rozwój gatunku komputerowych RPG-ów jest niezaprzeczalny. W końcu stworzył jedną z najważniejszych gier w tej kategorii. Fallout na początku miał swoje problemy, ale ostatecznie trafił do sklepów i stał się prawdziwą ikoną. Serię rozwija obecnie Bethesda, która wraz z Falloutem 3 (tym swoim) i jego sequelami zaproponowała zupełnie nowe spojrzenie na gameplay (i nie tylko).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fallout 3 | Bethesda Softworks
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy