Dune Awakening - optymalizacja na Xbox Series S wstrzyma premierę na konsolach?

Dune: Awakening to oczekiwane MMO osadzone w legendarnym świecie "Diuny". Studio Funcom przygotowuje je z myślą zarówno o pecetach, jak i o konsolach. Stoi jednak przed poważnym wyzwaniem - przeniesieniem złożonego, bogatego świata Arrakis także na najsłabszą z obecnych konsol, czyli Xbox Series S. Scott Junior, szef produktu w Funcom, otwarcie przyznał, że optymalizacja gry na tej konsoli to wyjątkowo trudne zadanie.

W skrócie:

  • Twórcy Dune: Awakening przyznają, że Xbox Series S stawia przed nimi duże wyzwania związane z optymalizacją. W efekcie premiera gry na konsolach może się opóźnić.
  • Funcom zdecydował się najpierw skupić na wersji PC, ponieważ jej optymalizacja okazała się mniej problematyczna i bardziej efektywna.
  • Wciąż nie wiadomo, kiedy Dune: Awakening trafi na konsole.

Scott Junior w rozmowie z serwisem VG247 wyjaśnił, że największy problem z optymalizacją gry na Xbox Series S wynika z jej słabszych podzespołów w porównaniu do bardziej zaawansowanej Xbox Series X. Xbox Series S jest popularny ze względu na niższą cenę, ale ma mniej mocy obliczeniowej, przez co dostosowanie zaawansowanej graficznie i technicznie gry, jaką jest Dune: Awakening, jest niezwykle trudne. Wymaga to od zespołu deweloperskiego więcej pracy i kompromisów w kwestii jakości oraz wydajności. Z tego powodu Funcom postanowił najpierw skoncentrować się na wersji na PC. Niestety, oznacza to, że wersja konsolowa, szczególnie ta na Xboksy Series S, musi poczekać na swoją kolej.

Reklama

W przeszłości Xbox Series S był już przedmiotem krytyki ze strony twórców gier. Podobne problemy do tych, na które napotkał Funcom, mieli na przykład twórcy Baldur’s Gate 3, którzy musieli zrezygnować z trybu podzielonego ekranu na tej konsoli, aby zdążyć na premierę. Lee Devonald, jeden z deweloperów Rocksteady, publicznie wyraził swoją frustrację związana z wymogiem, by gry na Xboksy trafiały zarówno na Series X, jak i S. Argumentował to tym, że słabsza moc obliczeniowa Series S ogranicza możliwości twórców i zmusza ich do dokonywania bolesnych kompromisów.

Jednak nie wszyscy podzielają te opinie. Swen Vincke, prezes Larian Studios (Baldur’s Gate 3), ma odmienną perspektywę. Według niego problemem nie jest sama konsola, ale raczej dostępny czas i zasoby zespołu deweloperskiego. Twierdzi, że przy odpowiednim zarządzaniu projektem można osiągnąć zadowalające wyniki nawet na słabszym sprzęcie. W przypadku Dune: Awakening Funcom zdaje się przyjmować podobne podejście - stawia na wersję PC, aby zapewnić grze jak najwyższą jakość, ale jednocześnie daje sobie więcej czasu na dopracowanie wersji konsolowej, w tym na Xbox Series S.

Oczekiwano, że Dune: Awakening zadebiutuje na konsolach już w 2025 roku, ale obecnie nie ma pewności, czy uda się zrealizować ten plan. Przykład ten pokazuje, że dostosowanie tytułów o dużym rozmachu do różnych platform, szczególnie tych o niższej mocy obliczeniowej, to zadanie o wiele trudniejsze, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Dune: Awakening | xbox series s
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy