W tym roku świętujemy jubileusz tego wydarzenia, które jest nieprzerwanie organizowane przez Krakowski Park Technologiczny od 2012 roku. Pierwsze wydarzenie spotkało się z ciepłym przyjęciem branży, która potrzebowała tego typu inicjatywy. Wśród wystawców pojawiły się firmy, które do dziś goszczą na konferencji DD: CD-Projekt RED, 11 bit studios, Techland.
To wyjątkowe środowisko zyskuje dziś nowe forum dyskusji i wymiany myśli, a także przestrzeń prezentacji osiągnięć i nawiązywania kontaktów biznesowych - tak zapowiadaliśmy pierwszą edycję Digital Dragons w 2012 roku. Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania - w ostatniej chwili musieliśmy szukać większej sali, by pomieścić 300 uczestników... Ten ponad dziesięcioletni okres to był czas bardzo intensywnego i dynamicznego rozwoju - i branży i naszego wydarzenia. Z roku na rok rosła liczba uczestników. Dla Anny Krampus-Sepielak, która została szefową DD w 2013 roku jasne było, że wydarzenie - zainicjowane w partnerskim projekcie UE z Województwem Małopolskim - musi się skomercjalizować. Pierwsza biletowana impreza odbyła się już w 2014 roku. Kolejnym milowym krokiem była zmiana miejsca i przeniesienie konferencji do Centrum Kongresowego ICE. Wszystkie te działania miały na celu przygotowanie dla branży wartościowej oferty, możliwości prezentacji swoich produktów i okazji do poszerzenia wiedzy o tworzeniu gier. Dla KPT była to też wielka szansa na zbudowanie przyjaznej przestrzeni dla branży gier, utworzenie platformy biznesowej dla firm i inwestorów, tych szukających pracowników i nowych projektów. Chcieliśmy wykorzystać potencjał miasta. Było dla nas jasne, że najważniejszy jest aspekt biznesowy oferty, że w Krakowie rodzić się będą naprawdę duże inwestycje. Dzisiaj wielu naszych ówczesnych gości zarządza firmami znanymi na całym świecie, które często notowane są na giełdzie. Wartość rynku gier na świecie wzrosła wielokrotnie i przekroczyła wartość branży filmowej i muzycznej. W 2012 roku Krakowski Park Technologiczny był jedną z pierwszych instytucji, która dostrzegła potencjał tego sektora, dzisiaj takich wydarzeń jest już znacznie więcej.
Krakowska konferencja kładzie duży nacisk na wartość merytoryczną wykładów, prezentację gier niezależnych, podczas Digital Dragons nagradzane są również najlepsze polskie produkcje oraz kluczowe dla tego biznesu osobowości gamedevu. Dzisiaj jest to wiodące w Europie Centralnej wydarzenie cenione w międzynarodowym środowisku branży gier. Organizatorzy z nadzieją i entuzjazmem patrzą na tegoroczną edycję i planują powrót do spotkania na żywo, w Centrum Kongresowym ICE.
Indie Showcase - nabór trwa do końca lutego! Konferencja od początku wspierała mniejsze studia developerskie, startupy oraz twórców niezależnych. Indie Showcase czyli najbardziej prestiżowy konkurs dla producentów gier niezależnych był okazją do prezentacji przed potencjonalnymi inwestorami i zdobycia uznania publiczności. Dzisiaj to także możliwość szerokiej promocji na jednej z największych platform sprzedażowych - Steamie oraz podczas samego wydarzenia. Zostały ostatnie dwa tygodnie na zapisy do konkursu 2022. Organizatorzy przyjmują zgłoszenia do 28 lutego. W dniach 12-13 maja, tuż przed konferencją 40 wybranych gier zostanie zaprezentowanych online na platformie Steam,. Później wszystkie te gry zawitają do Centrum Kongresowego ICE (16-17 maja), by skonfrontować się z publicznością Digital Dragons. Spośród tych tytułów jury wyselekcjonuje 20 produkcji, które walczyć będą o 3 główne nagrody. W tym roku organizatorzy postanowili podzielić konkurs na dwie części, dlatego równolegle trwa nabór w kategorii gry mobilne, które walczyć będą o tytuł Best Mobile Indie Game.
W wyniku pandemii gry indie na Digital Dragons przeniosły się do sieci w postaci Indie Celebration. Chociaż tęskniliśmy do spotkań na żywo, to nieco przywiązaliśmy się do tej formuły. W związku z tym tegoroczny Indie Showcase buduje pomost pomiędzy tymi dwiema formułami, dając zarówno możliwość prezentacji gier przed szerszą ogólnoświatową publicznością na Steamie, jak i podczas konferencji w Centrum Kongresowym ICE. Obserwując tendencje na rynku gier postanowiliśmy także stworzyć dodatkową kategorię nagród dla gier mobilnych. Na wszystkie tytuły będą także mogli głosować uczestnicy konferencji, wybierając laureata Community Vote - to szczególnie ulubiona przez twórców kategoria.
Powraca także CEE Showcase: zaprezentują się stowarzyszenia, organizacje i studia gamedev z Europy Środkowej. Lista uczestników CEE Showcase zostanie ujawniona w późniejszym terminie.
Niezwykle ekscytującym elementem Digital Dragons jest przede wszystkim wybór najlepszych produkcji poprzedniego roku. W historii Digital Dragons zdarzało się już, że jedna gra otrzymała nagrodę w obu konkursach: Indie i Digital Dragons Awards. To przypadek Ghostrunnera, który wygrał Indie Celebration 2020, a rok później zdobył tytuł Best Polish Game.
Jak co roku organizatorzy zwracają się do społeczności gamedevu po rekomendacje, nagrody Digital Dragons Awards są bowiem wyrazem szczególnego uznania od twórców dla twórców. Już teraz można głosować, odwołując się do przygotowanej przez organizatorów shortlisty. Na podstawie zebranych głosów wyłonione zostaną nominacje w każdej z wymienionych kategorii.
W ubiegłym roku być może zabrakło ostatecznie hype'owanej "gigapremiery", ale to wcale nie znaczy, że znalezienie godnych nagrodzenia gier było wyzwaniem. 2021 był dla polskiej branży bardzo mocny, z naręczem udanych premier i eksperymentów spod rąk branżowych weteranów i nowicjuszy - układanie tej listy było dla mnie pełne przyjemnych zaskoczeń. Główną ideą Digital Dragons Awards jest - wraz z pomocą polskiego gamedevu i naszego jury - wskazać to co najlepsze w polskich produkcjach. Nie bez powodu oddajemy tutaj część głosów twórcom; to właśnie oni będą w stanie wyróżnić najbardziej obiecujący design czy tytuł, który mógł umknąć nawet zaprawionym blogerom i dziennikarzom. Zależy nam na odnalezieniu nie tylko tych największych hitów, ale i na rzuceniu światła na prawdziwe niespodzianki. Dlatego najpierw prosimy przedstawicieli polskiego gamedevu - założycieli, projektantów, QA, stażystów, freelancerów, weteranów, początkujących, jammerów - o pomoc. Pomóżcie nam wyłonić nominowane produkcje i studia; wskażcie naszemu eksperckiemu jury grono, z którego będą wybierać zwycięzców smoczych jaj na tegorocznych Digital Dragons Awards. Do tegorocznego jury dołączy Łukasz Warna-Wiesławski - przedstawiciel Festiwalu Muzyki Filmowej. Muzyka z gier w sposób naturalny pojawiła się już na FMF w poprzednich latach i zgodnie uznaliśmy, że czas zacieśnić tę współpracę.