Civilization 6 otrzyma spore rozszerzenie - Gathering Storm
Studio Firaxis zapowiedziało, że 14 lutego przyszłego roku wyda ogromne rozszerzenie do turowej strategii Civilization 6, zatytułowane Gathering Storm. Dodatek wprowadza zaawansowane technologie, projekty inżynieryjne, Kongres Światowy oraz system globalnego ekosystemu.
Do tego osiem nowych cywilizacji oraz dziewięcioro przywódców, siedem cudów świata oraz wiele jednostek, dzielnic, budowli i ulepszeń. Głównym tematem przewodnim jest jednak motyw dobrze znany także z prawdziwego świata, a więc to, jak nasza obecność zmienia globalny ekosystem.
Twórcy powiększyli obszary podatne na zalania o pola z łąkami i równy położone nad rzekami, by stworzyć w ten sposób doliny o ogromnym potencjale rolniczym. Z osiedlaniem się na tych atrakcyjnych obszarach wiąże się jednak poważne ryzyko, ponieważ wszystkie rzeki będą występowały ze swoich koryt, niszcząc struktury wzniesione na zalewanych polach.
Możemy ograniczyć ich niszczycielski wpływ, wznosząc nową dzielnicę z zaporą. Po ustąpieniu wody i odbudowaniu zniszczeń, na części zalanych pól pojawi się warstwa żyznej gleby. W podobny sposób działać będą także wulkany, stanowiące jednocześnie przekleństwo i błogosławieństwo.
Gdy ze zboczy wulkanu zacznie spływać lawa, zniszczenia na sąsiadujących z nim polach są nie do uniknięcia. Jednak powstająca w wyniku tego żyzna, wulkaniczna gleba zapewnia długotrwałe korzyści, które mogą wynagrodzić podjęte ryzyko.
Ciekawostką jest fakt, że już nie tylko miasta będą otrzymywało nazwy. Dla przykładu, jeśli Egipt rozpoczyna grę nad rzeką, to oficjalnie zostanie jej nadana nazwa Nil. Jeśli rzekę odkryje na przykład Holandia, obiekt otrzyma nazwę związaną z cywilizacją, która nie jest obecna w bieżącej grze.
Idąc dalej, twórcy dodali też susze oraz cztery rodzaje burz: huragany mogą zatopić statki pływające po morzach, burze piaskowe przemierzają pustynie i mogą zasypać pobliskie miasta, a śnieżyce na terytorium Rosji są szczególnie niebezpieczne dla wrogich armii. Choć wszystkie rodzaje burz mogą powodować zniszczenia, to burze piaskowe i huragany dodatkowo użyźniają dotknięte nimi pola.
Jak na ludzkość przystało, nie zabraknie sposobów na ujarzmienie natury, jak wspomniana dzielnica z zaporą. Z jej budową wiąże się wiele korzyści - stanowi rezerwuar zapewniający dodatkowe obszary mieszkalne oraz udogodnienia. Na późniejszym etapie rozgrywki można rozbudować ją o stację hydroelektryczną, która będzie produkowała czystą energię.
Co ważne, twórcy wsłuchali się w odwieczne prośby i graczy i w Gathering Storm pozwolą w końcu budować dzielnice z kanałami. Jest to dodatkowe pole umożliwiające nawigację, a ponieważ dzielnicę można połączyć z miastem, dwie dzielnice z kanałem i centrum miasta tworzą długi na trzy pola szlak wodny między dwoma zbiornikami. Do tego tunele górskie oraz linie kolejowe.
Istotnym elementem stanie się energie elektryczna. Mechanizm zasilania poprawi efektywność niektórych budowli dostępnych na późniejszych etapach rozgrywki. Źródłem energii mogą być zasoby strategiczne (węgiel, uran i ropa naftowa) wykorzystywane jako paliwo.
Niestety, ich spalanie będzie miało niekorzystny wpływ na poziom dwutlenku węgla w atmosferze, a przez to również na temperaturę. Globalne ocieplenie zwiększy ryzyko wystąpienia powodzi i burz, podniesie poziom mórz i może doprowadzić do stopienia polarnych czap lodowych.
Dlatego też podczas zakładania miast na wybrzeżu gracze będą musieli pamiętać o ryzyku związanym z podnoszeniem się poziomu morza, na wypadek gdyby sąsiedzi postanowili intensywnie korzystać z energii z zasobów strategicznych. Dodatkowe badania naukowe pozwolą opracować alternatywne źródła energii, takie jak elektrownie geotermalne, wiatrowe czy słoneczne.
Twórcy w znacznym stopniu rozwijają także dyplomację, właśnie poprzez wspomniany Kongres Światowy, umożliwiający wspólne rozwiązywanie problemów. Dyplomatyczne względy to nowa forma waluty, odzwierciedla naszą dyplomatyczną reputację. Wykorzystamy ją, by wzmocnić głos na forum Kongresu Światowego i przekonać społeczność międzynarodową do wprowadzenia w życie naszych pomysłów.
Zastąpiono też kary za wojowniczość, wprowadzając urazy. Nowy system działa na zasadzie przeciągania liny między parami graczy - jeśli staliśmy się celem ataku z zaskoczenia i w odwecie odebraliśmy agresorowi kilka miast, to pozostali przywódcy prawdopodobnie uznają, że wasze działanie było uzasadnione.
Podczas obrad Kongresu Światowego wykorzystamy zgromadzone względy dyplomatyczne, aby głosować nad rezolucjami, czyli zatwierdzanymi przez kongres zmianami reguł rozgrywki obowiązującymi do chwili zwołania kolejnych obrad. Rezolucje umożliwiają wybór między pozytywnymi i negatywnymi efektami oraz mają określony cel.
Na przykład, gracze mogą zagłosować za zakazem korzystania z futer lub wycinania lasów deszczowych bądź zdecydować się wspólnie na zakaz wznoszenia nowych budowli w określonych dzielnicach. Względy dyplomatyczne przydają się również w celu przekonania międzynarodowej społeczności do sponsorowania globalnych rywalizacji, takich jak światowe wystawy i igrzyska, pomoc ofiarom katastrof lub interwencje kryzysowe.
Aby osiągnąć nowe zwycięstwo dyplomatyczne, należy zgromadzić odpowiednią liczbę punktów, które przyznawane są w wyniku przeprowadzanych okresowo głosowaniach na światowego przywódcę, a także dzięki zwycięstwom w rywalizacjach związanych z pomocą ofiarom katastrof oraz Pokojową Nagrodą Nobla.