Chińczycy kupują studio twórców DayZ?
Chiński konglomerat Tencent, jedna z największych firm na świecie, kontynuuje inwestycje w sferze gier wideo. Kolejnym kąskiem jest podobno zasłużone czeskie studio Bohemia Interactive, twórcy DayZ oraz serii realistycznych strzelanek Arma. Przejęto podobno nawet 80 procent udziałów firmy.
Doniesienia nie są jeszcze oficjalnie potwierdzone, pochodzą z serwisu The Information. Wydają się być jednak wiarygodne, ponieważ obejmują szereg interesujących detali, takich jak choćby kwota transakcji, która ma opiewać na 260 milionów dolarów - co wydaje się być całkiem wysoka sumą.
Bohemia ma już za sobą współpracę z Tencent. Czeskie studio wydawało swoją najnowszą produkcję - Ylands - w Chinach właśnie na platformie WeGame, należącej do giganta. Projekt nie został przyjęty zbyt ciepło i należy chyba przyznać, że Bohemia ma w ostatnich latach pewne problemy.
To mogło skłonić studio do poszukiwania inwestora. Analityk Daniel Ahmad sugeruje, że zakup firmy ma pozwolić lepiej konkurować z NetEase, które wydaje w Chinach szalenie popularnego Minecrafta. Bohemia ma skupić się właśnie na produkcjach z dużą swobodą zabawy, co zapewniało już Ylands.
Tencent ma za sobą okres pełen inwestycji. Po przejęciu mniejszościowego pakietu akcji w japońskim PlatinumGames w lutym przyszedł czas na Europę i objęcie akcji w niemieckim studiu Yager Development, znanym najlepiej jako twórcy cenionej strzelanki Spec Ops: The Line z 2012 roku.
Olbrzymi konglomerat z Chin zajmuje się wieloma gałęziami przemysłu: internetem, rozrywką, sztuczną inteligencją, technologią i tak dalej. W 2018 majątek korporacji na całym świecie wyceniano na 101 miliardów dolarów.
Jeśli o grach wideo mowa, to firma rzadko przejmuje firmy w całości. Jest tak tylko w przypadku Riot Games, amerykańskiej firmy odpowiedzialnej za szalenie popularne League of Legends. Do tego Chińczycy mają też pakiet kontrolny (84 procent) w Grinding Gear Games (Path of Exile) i Supercell.
Jest za to całe mnóstwo pakietów mniejszościowych: 5% Ubisoftu, 40% Epic Games, 15% Glu Mobile (gry mobilne), 5% Activision Blizzard, 5% Paradox Interactive czy też 20% Funcomu (Age of Conan). Są też inne projekty, jak wspomaganie Valve w stworzeniu specjalnej, chińskiej wersji platformy Steam.