Pragmata została zapowiedziana już w 2020 roku, a jej premiera początkowo miała odbyć się rok później. Kolejne przesunięcia - najpierw na 2023 rok, potem bez podania nowej daty - sprawiły, że wielu fanów zaczęło wątpić, czy projekt w ogóle się ukaże. Dopiero zwiastun z czerwca 2025 roku przywrócił nadzieję, a Capcom oficjalnie potwierdził, że gra trafi na PlayStation 5, Xbox Series X/S i PC w 2026 roku.
Wieloletnie opóźnienia Pragmaty wynikały głównie z problemów z balansem rozgrywki. Reżyser projektu, Cho Yonghee, w rozmowie z redakcją "The Gamer" przyznał, że najtrudniejszym wyzwaniem było właśnie dopracowanie równowagi pomiędzy poszczególnymi mechanikami. Jak wyjaśnił, główna koncepcja gry i jej fundamenty pozostały niezmienione, ale system walki okazał się wyjątkowo złożony. Producent Naoto Oyama dodał, że połączenie strzelania Hugh i hakowania Diany wymagało ogromnego nakładu prac. Pomimo długiego cyklu produkcyjnego Yonghee nie żałuje wczesnego ujawnienia projektu w 2020 roku. Stwierdził, że pierwsze zwiastuny motywowały zespół.
Sami w kosmosie
Fabuła Pragmaty wciąż owiana jest tajemnicą, ale nowe materiały zdradzają nieco więcej o jej świecie. Akcja rozgrywać będzie się w postapokaliptycznej rzeczywistości, gdzie Ziemię zdaje się ogarniać nieznane zagrożenie. Wśród ruin miasta wyrastają zdeformowane, nienaturalne struktury, a po pustych ulicach przemierza duet bohaterów - astronauta Hugh Williams i młoda androidka Diana (D-I-03367), stworzona na wzór kilkuletniego dziecka. Diana pełni jednak kluczową funkcję - potrafi hakować systemy, wspierając gracza w przetrwaniu podróży po opustoszałej stacji badawczej na orbicie, na której czają się wrogie maszyny. Pełna zaufania relacja i współpraca między tą dwójką ma być jednym z emocjonalnych filarów gry.
Uzbrojeni i niebezpieczni
Podczas Capcom Online Program na Tokyo Game Show 2025 gracze mogli zobaczyć, jak Pragmata działa w akcji. Trwający prawie trzy minuty fragment pokazał dynamiczne starcia i system hakowania, który ma stanowić kluczowy element rozgrywki. Najnowszy materiał wideo koncentruje się także na demonstracji poziomu Shelter - swego rodzaju bazy, w której gracze będą mogli ulepszać postaci, bronie i odblokowywać nowe zdolności, przygotowując się na wyzwania czekające ich na księżycowej stacji badawczej. Zresztą sami zobaczcie na fragmencie rozgrywki poniżej:
Nowe wideo pokazuje również, że system walki w Pragmacie opierać będzie się na taktycznym łączeniu różnych rodzajów hacków z bronią tak, by tworzyć możliwie najbardziej destrukcyjne kombinacje. Na początku Hugh i Diana pojawiają się w tzw. Shelterze, gdzie dziewczynka, korzystając z portu umieszczonego w… jamie ustnej, instaluje program obniżający obronę przeciwników. W kolejnej scenie widać, jak Diana, siedząc na ramieniu Williamsa, hakuje wrogiego robota, wprowadzając coś na wzór bullet-time'a. Na ekranie pojawia się siatka symboli, po której gracz musi się poruszać, by dotrzeć do celu. Udane włamanie zwiększa obrażenia zadawane przez astronautę z jego broni. Oczywiście to tylko jedna z możliwości, których będzie całkiem sporo, w tym umiejętności pozwalające osłabić kilku przeciwników naraz, zakłócać ich systemy celowania czy wykonywać spektakularne uniki. Jednak to wciąż nie wszystko, bo w arsenale głównego bohatera znalazły się m.in. karabin energetyczny (Charge Piercer) oraz Decoy Generator, który tworzy wabiki, dając czas na kolejne ataki.
Ostatnia nadzieja
Po długim okresie niepewności i opóźnień Capcom wreszcie zaczyna odkrywać przed fanami kształt swojej tajemniczej kosmicznej przygody. Co prawda większość nowego materiału koncentruje się na rozgrywce, ale japoński koncern nie zapomniał o miłym akcencie. Zwiastun kończy się ciepłą sceną, w której Hugh i Diana planują dalszą podróż dającą nadzieję na rozwiązanie zagadki. Na premierę Pragmaty przyjdzie jeszcze poczekać, ale japoński koncern potwierdził, że gra trafi na PS5, Xbox Series X|S oraz PC w 2026 roku. Kiedy konkretnie? Tego niestety, wciąż nie ujawniono.










