Baldur's Gate 3 posiada "szczęśliwe zakończenie" i można je odkryć już na starcie
Są takie gry, których twórcy udostępniają furtkę, dzięki której możemy "przejść" dany tytuł w zupełnie nieoczekiwany sposób - nawet jeśli takie przejście miałoby trwać kilka minut.
W Far Cry 5 na przykład gracz może przeczekać początek gry, nie robiąc absolutnie nic, przez co unika wszystkiego, co dzieje się w świecie i odpalając w ten sposób napisy końcowe bez wykonywania choćby jednego działania. Podobna możliwość istnieje w Baldur's Gate 3. Gra Larian Studios pozwala zamknąć grę, dokonując zaledwie jednego wyboru - co więcej, odpalone w ten sposób zakończenie jest uznawane za "szczęśliwe".
Po dokonaniu tego wyboru nie zobaczymy napisów końcowych, nie jest to więc "oficjalne" zakończenie, ale nie jest to też odpowiednik "Game Over", które przerzuciłoby gracza do menu głównego czy poprzedniego punktu zapisu. Uwaga: opisany poniżej sposób zawiera spoilery, więc jeśli nie chcecie popsuć sobie zabawy, polecamy zapoznać się z nim dopiero po normalnym przejściu gry.
Kiedy przemierzamy miejsce katastrofy nautiloida, napotykamy Pogromcę Umysłów, z którym możemy się wdać w cichy dialog. Jeśli okażemy się dla naszego rozmówcy odpowiednio inteligentni, możemy skupić naszą uwagę na jego myślach w czasie, kiedy on będzie próbował nami manipulować.
To jedynie podnosi poziom połączenia między Wami, pozwalając Pogromcy telepatycznie zasugerować nam, żebyśmy poświęcili nasze ciało dla niego. Otrzymujemy dwie szanse, by oprzeć się manipulacjom Pogromcy, ale jeśli poddamy się jego woli, a następnie odpowiemy, że "wszystko jest w porządku", usłyszymy ostatnią linię dialogową narratora: "Ciepłe, mokre macki owijają się wokół Twojej głowy i po raz pierwszy w swoim życiu czujesz się absolutnie szczęśliwa/y".
Nawet jeśli macie ze sobą wciąż żyjących członków ekipy, następne, co zobaczycie, to ekran końca gry z informacją, że wasza drużyna została pokonana. Oblanie obu sprawdzianów mądrości i tym samym poddanie się woli Pogromcy jest bardzo trudne, ale jest już kilka przypadków graczy. którym udało się odblokować to zakończenie.
Nie jest to może "zakończenie" w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, ale jest to sposób, by szybko ukończyć grę, a przy okazji nasza postać jest szczęśliwa. Można się więc chwalić ukończeniem gry. A potem wrócić do normalnego przechodzenia głównej kampanii.