Zgodność konsol

Otoż często spotykałem się z pytaniem i to i na necie i to w real life: Czy gierki z PSX będą chodzić na PSX II ???... Sam byłem świadkiem wielu ciekawych dyskusji na ten temat.... Z początku nie zwracałem wiekszej uwagi na ten problem... po prostu wychodziłem z założenia, że skoro powstaje nowe Hardware (plyta PSXII) to i musi powstać nowe software.. (które i tak powstanie) a ze PSX jest systemem do gier więc software = gierce... W końcu powodowany ciekawością... postanowiłem, że spróbuje znaleźć sobie odpowiedź na to pytanie w necie ...

Reklama



Oto co znalazlem.....



Według podanych specyfikacji (podobno już potwierdzonych ) SCEI umieściło w PSX II stary procesor R3000A (SGI) LSI Logic Technologies a tym samym rozwiało wszelkie wątpliwości... Sony II będzie kompatybilne z systemem PSX I i to teoretycznie w 100%... Zastanawiacie się jak to możliwe ? Heeh.... odpowiedz jest prosta.. Ale ja spróbuje was poprowadzić trochę okrężną drogą...



Aby uzyskać prawie 100% zgodność ze starym systemem potrzebne jest trochę dziwne rozwiazanie .... Trzeba wepchac do nowej architektury coś starego... Taaa już widze jak się niektórzy krzywia :)))... Jak to stary procesor ???.. Ano tak to .... Nawet osławiony P III to w gruncie rzeczy stary procek zgodny z instrukcjami x86 a wiec jeszcze z czasow XT (chodzi tu o listę rozkazów a nie o arch.wew) tylko z podkręconym zegarkiem i dodanymi istrukcjami do 3D oraz rozszerzonymi blokami tablicowania danych 3D do 4 rejestrow po 128 bitow .... Heeeheh ale rdzeń nadal jest 32 bitowy... Ale wroćmy do tematu .. No więc nie ma co się martwić Sony na pewno nie POPEŁNIŁO BŁĘDU... A zarazem nie cofnęło się o krok do tyłu... Dlaczego ?... Heh... Użycie w nowej architekturze starego procesora :



Procesor glowny ( CPU ):

Symbol : R3000A (SGI) LSI Logic Technologies

Architektura : RISC z 32 bit szyną danych

Taktowanie zegara : 33.8688 Mhz

Szybkość : 30 Mips

Pamięć podręczna Instuction Cache : 4 kb

Pamięć podręczna Data Cache : 1 kb

Przepustowośc szyny : 132 Mb/sek


ze zmienionymi :

Clock Frequency - 33.8MHz or 37.5MHz (Selectable)

Sub Bus 32bit

Interface Types - IEEE1394, Universal Serial Bus (USB)


nie niesie za sobą praktycznie żadnych minusów ... Może jeden... CENĘ, którą trzeba zapłacić za dodatkowy procek... Zastanawiacie się czy ten procesor pracuje z tą samą częstotliwością zegara event. z tą samą prędkością ?... Odpowiedź brzmi PRAWIE tak...

Właściwie to jego prędkość nie co się rożni od wersji zastosowanej w PSX I.. Podstawową roznicą jest jednak dodanie tzw. instruction cache oraz zmiany sposobu komunikacji z pamięcią w samym systemie. Do tego dochodzą jeszcze takie zmiany jak dodanie supportu do obsługi IEEE 1394 czyli popularnego np. na platfornie MAC - FireWire oraz dodanie także obsługi USB... (To już temat na odzielny artukuł, który własnie przechodzi faze Beta testu :)))

Dwie pierwsze zmiany (cache i memory architect.) powodują na dzień dobry wzrost predkości procesora ok 4X. Po za tym będzie można programowo przełanczać taktowanie zegara procesora.. Pozostałe dwie zmiany czyli obsługa USB i FireWire została dodana po to aby wykorzstać maxymalnie procesor...I nie dokładać zbednego hardware... Aha chipset został poddany rasowaniu w LSI Logic, które wykorzstało podstawow? jego architekturę znaną z PSX I



No więc małe podsumowanko....

Jak widać Sony wybrało wariant zgodności sprzętowej... Wcale nie oznacza to, że poszło na łatwizne. Zmuszenie do współpracy procesora z systemu I wraz z hardware z PSX II, które jak przecież wiemy stanowi naprawdę skomplikowany system.... jest nie lada sztuczką developerow. Zreszta wystarczy spojrzeć tylko na specyfikacje... Cała ona wydaje się byc jakby z innej bajki :D

Co nam to daje ?... Jak już wspominałem praktycznie same plusy:

- gierce ze starego PSX I będą chodzić prawie w 100% - dlaczego PRAWIE ? ... heh na to pytanie niech odpowiedzą koderzy, którzy wyciskają ostanie soki z biednego Soniaka i próbuja zrobić na nim rzeczy, które teoretycznie nie są możliwe...



- gierce chodza.... Ale za to jak.... Wiekszość powinna chodzić bardzo szybko .. nawet do 4x szybciej... odpada więc kompleks POWOLNOŚCI.. Wystarczy odpalić Need For Speed IV... a zrozumiecie o czym mowie...:)



- wraz z wydaniem systemu PSX II oprócz nowego oprogramowania, które ZAPEWNE POWSTANIE... PSX II zyskuje juz baze programow z PSX I....



- nie trzeba stosować innych niepotrzebnych tricków po to by zmusic PSX II do pracy w trybie PSXI...



To by bylo tyle zalet tego wariantu, w gruncie rzeczy genialnego w swej ideii...



A co by bylo gdyby...???

Właśnie zaraz odezwą się głosy: "Po co tam wsadzać stary procesor ?... Nie mam na co wydawać kasy to jeszcze bede dodatkowy grzejnik kupował !!!"... itd...itd...

W pewien sposób ludzie ci maja rację.... Bo tak naprawdę nic nie ma za darmo. Więc i ten dodatkowy wydawać by się mogło zbędny procesor dodaje i tak swoje pare USD do ceny, którą ma osiagnąć - podobno ok 450$... Mowię - w pewien sposob maja racje :))... Bo oto wyjaśnienie polityki ZDZIERCY SCEI...

Tu znów posłuże się jakże ukochanym i bliskim przykladem... PC i emulatory.... Wszak jest to temat niejako na topie w ostatnich czasach... A poza tym PSX I ma się tak do PSX II jak Dobry PC z ostrym configiem za 40 baniaczy .... do PSX I za 599 :)))... Każdy kto miał z tym tematem styczność wie co to np. taki BLEEM... Do czego zmierzam ?... Ano do tego ze wybranie emulacji softwareowej pociąga za sobą kilka komplikacji:



1. Napisanie emulatora na nowa PSXII ...bo wszakże nazywa sie to PSX ale architektura ani troche nie przypomina PSX I po za jednym małym wyjątkiem, o którym wspomniałem w tym artykule.... Napisanie emulatora... wiąze się przede wszystkim z KOSZTAMI !!!, które i tak musiał by zapłacić przeciętny gracz bo były by one wliczone w cenę PSXII..



2. Napisanie emulatora to nie wszystko... Trzeba go zmusic do pracy a każdy wie jak wygląda sytuacja z BLEEM... :) A teoria zawsze różni się od praktyki.. rzadko kiedy emulowanie jakiegoś systemu na zasadzie programowej udaje sie w 99%... Jak jest to juz 75-85% to jest to naprawdę wynik dobry. A potem sa takie wały jak inna paleta kolorow, brak textur na obiektach, (niezla ---hehee) plynnosc w trybie full screen itd..



3. Obciązenie systemu... No może nie odczuli byśmy tego na sprzecie, którego kopruch wyciaga 6Gflops ale mimo wszystko na pewno byly by jakieś komplikacje typu ZWIECHY... Jest to zbędne...



4. Prawie każda gierca (z psx I) musiała by być odpalana przez taki emulator.. Tylko jak to rozwiazac ?... Odpalać z oddzielnej płytki ? Może przed gierka umieszczać a możę wpakować na stałe w rom ?.. A co z nowszymi wersjami ?... Z tego co wiem PSX II nie będzie miała żadnych stacji dyskow co najwyżej modem.. itp :)... Ma mieć i USB i FireWire ... ale czy każdy konsolowiec ma w domu komputer ?.. Czy musiałby go sobie dokupić tylko po to żeby zupgradowac emulator w konsolce?.. A to tylko dlatego że ma w domu stare tytuły i chce je odpalić na nowym nabytku...



Jak więc widać panowie z SCEI mają głowę na karku i nie wsadzaja byle czego żeby tylko bylo bo jest nowe i ma iles tam bitów i chodzi 20, 30 x szybciej... Oni chyba także zastanawiali się długo nad tym problemem i wybrali warjant najprostrzy - Zgodnosc na poziomie hardware :)))... Notabene jakbym ja mial wydać 84mln USD na chipset to też bym się zastanawiał nad każdym scalakiem...



No i na koniec.....

Pozostaje mieć tylko nadzieje, że te PSX II się w końcu ukaże.. A specifikacja będzie taka sama a może nawet lepsza od podanej oficjalnie.... Heh chciało by się kiedys odpalić takie Gran Tourismo... i powiedzieć synowi: Patrz... tak kiedyś wyglądały gry na tym PSX I .... A chodziły 4 x wolniej .... :D



blitter@box43.gnet.pl




Informacja pochodzi ze strony www.psx.gad.pl

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: chodzić | Real | Sony | ITD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama